Hele laget er viktig i totalberedskapen

Flomberedskap på Lillestrøm

Flomberedskap på Lillestrøm (Foto: Madeleine Schultz)

Fagforbundets medlemmer er helt sentrale i totalberedskapen. Høy tillit, i tillegg til at hele laget bidrar er forutsetninger for en god og effektiv totalberedskap.

16.10.2023 av Atle Holberg Frey, rådgiver i Fagforbundet
Sist oppdatert: 12.01.2024

Fagforbundet med sine over 400.000 medlemmer og som i hovedsak arbeider i offentlig sektor er blant de som står i front ved store kriser både lokalt og nasjonalt. Totalberedskapskommisjonen ble nedsatt 21. januar 2022 leverte sin utredning 5. juni 2023 til justis- og beredskapsdepartementet.

Kommisjonen skulle vurdere hvordan de samlede beredskapsressursene kan benyttes best mulig for å videreutvikle samfunnssikkerhet og beredskap. Mandatet til kommisjonen var blant annet å gi en prinsipiell vurdering av styrker og svakheter ved dagens beredskapssystemer. Den skulle vurdere og fremme forslag til hvordan samfunnets samlede ressurser kan og bør innrettes for å videreutvikle samfunnssikkerhet og beredskap, og sikre best mulig samlet utnyttelse av beredskapsressursene.

Fagforbundet hadde mange innspill til departementet som kan leses i sin helhet her:
Høring NOU 2023:17 Nå er det alvor - Totalberedskapskommisjonen

Tillit som forutsetning

Den norske befolkninga har høy tillit til at myndighetene iverksetter tiltak i en krisesituasjon, og tillit er nødvendig for at vi som samfunn kan gjøre oss mer motstandsdyktig mot kriser. Den norske modellen, de grunnleggende beredskapsprinsippene og et velfungerende akuttberedskap er sterke sider i vår beredskap.

Utfordringer

Det er mange utfordringer vi som samfunn står overfor som klimaendringer, krig i Europa, teknologi og sosiale forhold. Myndighetene har etter vår mening vært forsiktige med å gi råd om egenberedskap, hatt liten evne til å jobbe på tvers av sektorer og knyttet næringslivet for lite inn i beredskapssamarbeidet.

Våre innspill

Fagforbundet ønsker at det gis tydeligere råd om egenberedskap og at nærberedskapen forsterkes. Kommunene bør knyttes til lokale beredskapsråd og finansieres slik at ressursene faktisk finnes. Det må også ses på forsyningssikkerhet for å styrke selvforsyningsgraden og en tettere integrering av næringslivet.

Klima og naturfare

Det må ses på kapasiteten til å arbeide med naturfare og se på om det er tilstrekkelig organisert og dimensjonert for å håndtere de naturkatastrofene vi står overfor. Det må også vurderes hvordan vi kan bidra til flomvern og ivareta fornybar energi.

Nødetatene og redningstjenesten

Forskriftsfesting av hvilken grunnberedskap vi skal ha er nødvendig  slik at folk vet hva de kan forvente av kompetanse og responstid over hele landet.

Styrket helseberedskap

Produksjon av kritisk utstyr og materiell til helsesektoren må utredes, og det må ses på om selvforsyningen av medisiner kan produseres i Norge.

Digital sikkerhet

Ved å tydeliggjøre at kjøp av teknologi og tjenester fra andre land må ses på og det må økes sentraliseringen av IKT-drift, sikkerhet og beredskap.

Nordområdene

Det må også ses på beredskapen i nordområdene for økt økonomisk aktivitet, stabil bosetting og vekst. Sykehusstruktur og helseberedskap må svare til behovene innen nasjonal sikkerhet og forsvarsevne.