Det viktigste er nok folk med riktig kompetanse i psykisk helsevern

Det er kvalifiserte fagfolk som utgjør den største styrken i møte med psykiske plager, slår Fagforbundet fast i høringa fra samtykkeutvalget. (Foto: Fagforbundet / Mostphotos)

Fagforbundet fastholder at det viktigste tiltaket for gode og forsvarlige tjenester, er tjenester som er godt bemannet, med personell i heltidsstillinger som har riktig kompetanse innenfor den tjenesten de forvalter. Det er Fagforbundets viktigste innspill i høringa fra samtykkeutvalget.

01.11.2023 av Emilie Storli, rådgiver i Fagforbundet
Sist oppdatert: 16.01.2024

All helsehjelp skal som hovedregel kun gis dersom den som mottar den har gitt sitt samtykke til den. Det er derimot noen forhold som påvirker om man er i stand til å gi sitt samtykke til en behandling, og de som av ulike årsaker vurderes som å ikke være i stand til å kunne gi uttrykk for om de gir sitt samtykke til behandling eller ikke, blir vurdert som å ha manglende samtykkekompetanse.

I 2017 ble manglende samtykkekompetanse innført som vilkår for vedtak om tvungen observasjon, tvungent psykisk helsevern og tvangsbehandling i psykisk helsevernloven. Hurdalsplattformen slår fast at regjeringa skal «evaluere endringen i psykisk helsevernloven om innføring av krav til samtykke ved innlegging i tvungent psykisk helsevern». De satte derfor ned et ekspertutvalg, som i juni 2023 leverte rapporten Bedre beslutninger, bedre behandlinger til helseminister Ingvild Kjerkol. Rapporten ble sendt på høring, og Fagforbundet ble invitert til å komme med innspill. Som arbeidstakerorganisasjon organiserer Fagforbundet medlemmer i alle yrkesgrupper som arbeider i tjenester som må forholde seg til vurderingen av pasienter samtykkekompetanse.

Fagforbundet mener prinsipielt at velferdsstatens tjenester må ha en grunnleggende holdning hvor blant annet menneskerettighetene, barnekonvensjonene og CRPD er i kjernen arbeidet. Vi støtter derfor alt arbeid som er i tråd med viktige menneskerettigheter, men har likevel, i flere sammenhenger, uttrykt bekymring for hvordan lovendringer i psykisk helsevern vil påvirke våre medlemmer som arbeider i tjenestene som berøres av den.

Våre tillitsvalgte i tjenestene som tilbyr helsehjelp etter psykisk helsevernloven, rapporterer om at de opplever en betydelig økning i grovere episoder av vold og trusler om vold rettet mot helsepersonell. Det har følgelig også vært en økende rapportering av skader på arbeidsplassen fra våre medlemmer, særlig i akuttseksjonene. Derfor har det vært viktig for Fagforbundet å påpeke at HMS-perspektivet for ansatte må vurderes nøyere når man ser på endringer, og vi har i flere sammenhenger understreket at man må ha strukturerte og tydelige tiltak alle steder der lovendringer i psykisk helsevern diskuteres. Det er positivt at også utvalget fremhever ansattes helse, miljø og sikkerhet.

Utvalget kommer med mange gode anbefalinger og forslag. Fagforbundet svarer ut det vi mener er det viktigste for våre medlemmer i tjenestene. Dette sorterer seg under temaene

1. Endringer foreslått på samtykkekompetanse
  1. Kapasitetsutfordringene i psykisk helsevern
  1. Særlig blikk på tvungent psykisk helsevern