Gaza sulter! Din støtte utgjør en stor forskjell

(Foto: Norsk Folkehjelp)

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har i mange år hatt et tett samarbeid med den palestinske organisasjonen Union of Agricultural Work Committees (UAWC). Medlemmene er nå hardt rammet etter bombingen på Gaza. - Vi må gjøre det vi kan, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

01.11.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 30.11.2023

UAWC er en medlemsorganisasjon for småbrukere og fiskere, som arbeider både på Vestbredden og Gaza. Medlemmene er nå hardt rammet etter bombingen på Gaza og etter okkupasjon og angrep på Vestbredden.

Humanitær katastrofe

I Gaza opplever palestinere en humanitær katastrofe på grunn av pågående israelske angrep og beleiring. Før 7. oktober rapporterte FN at rundt sytti prosent av Gazas befolkning manglet mat. Nå står hele Gazas befolkning på 2,3 millioner i fare for å sulte.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har blitt kontaktet av UAWC om umiddelbare nødhjelpsbehov, samt noe mer langsiktig støtte for å rette opp i alle skadene bombingen har tilført dyrkbar jord, avlinger, jordbruksinstallasjoner og -redskaper og fiskebåtene. Fiskerne og bønder er helt sentrale for produksjon og distribusjon av egne matkilder.

Må gjøre det vi kan

– Fagforbundet står i sterk solidaritet med UAWC og vet hvor mye deres arbeid betyr for mange tusen familier i Gaza og på Vestbredden. Vi ønsker derfor et samarbeid med Norsk Folkehjelp for å gjøre det vi kan for å bistå UAWC, sier Mette Nord.

Nå er det opprettet en egen innsamling for Fagforbundets foreninger og medlemmer som er øremerket UAWC sitt arbeid. Vipps til 818574

(Saken fortsetter under bildet)

Vis din solidaritet
(Foto: Norsk Folkehjelp)

Prekært også på Vestbredden

Det er også en prekær situasjon på Vestbredden. Bevæpnede israelske bosettere har intensivert sine angrep mot palestinere. Siden krigens utbrudd har mer enn tretti palestinske lokalsamfunn med over fem hundre familier blitt fordrevet av bosettere, og det blir flere for hver dag som går. Angrepene skjer over hele Vestbredden.  Flere hundre palestinere har blitt drept, hjem og olivenlunder, avlinger og brønner blir ødelagt.

UAWC trenger økonomisk støtte til sitt arbeid både på Vestbredden og i Gaza. De trenger midler for å kjøpe inn sårt tiltrengte nødhjelpspakker med mat, vann og hygieneartikler. Samtidig er det stort behov for telt og klær, samt midler til rehabilitering av jordbruksareal og reparasjon av fiskebåter.

– Når bombene slutter å falle, vil det være et enormt behov for nødhjelp og gjenoppbygging. Da står UAWC klare til å gjenoppta arbeidet for å brødfø lokalsamfunnene, sier styreleder i Norsk Folkehjelp, Jan Olav Andersen.

Retten til mat er en ukrenkelig menneskerettighet. Vis solidaritet nå ved å gi nødvendig hjelp til de som trenger det!

Kjøp  solidaritetskaffen Coffee for Gaza

Skjermbilde 2023-11-22 kl. 21.46.13.png

Se video fra UAWC på Norsk Folkehjelps nettside

Vis din solidaritet