Slik er det å drive fagforeningsarbeid på Svalbard

Nestleder i Fagforbundet, Helene Skeibrok (t.h), besøkte Svalbard. Her sammen med lokal leder Harriet Wiggen og nestleder i Fagforbundet Troms, Espen Sørensen. (Foto: Fagforbundet)

Barnehageansatte med våpen og et stort gjennomtrekk av folk. Nestleder Helene Skeibrok besøkte fagforeninga med litt uvanlige utfordringer i forkant av lokalvalget.

04.10.2023 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 05.10.2023

Det er Harriet Wiggen som leder arbeidet i Longyearbyen, som er en av verdens nordligste bosetninger. Øya med 2600 fastboende og 45 Fagforbundet-medlemmer forbereder seg på lokalvalg, som avholdes litt senere enn vanlig. Wiggen forteller at selv om mye av arbeidet ikke skiller seg nevneverdig fra fastlandet, er det et par ting som er annerledes.

- For eksempel må medlemmene våre i barnehage ta noen andre forholdsregler enn på fastlandet, forteller Harriet.

For når de tar med seg barna ut av barnehagen utenfor bykjernen må minst en av de ansatte ha med seg våpen, i tilfelle de skulle møte isbjørn.

- Og da må de ha våpentrening og lisens. Nå er det ikke slik at vi går rundt og er redd for å møte på isbjørn. Men plutselig så kan den være her, og da må man være forberedt, forteller fagforeningslederen.

Helene Harsvik besøkte Svalbard
Besøkte medlemmer hos Sysselmannen. Leder i Fagforbundet Troms, Hilde Berhardsen er nummer to f.v. (Foto: Fagforbundet)

I tillegg til isbjørn er det andre utfordringer knytta til fagforeningsarbeidet på øya. Ofte har de som flytter dit kun permisjon fra jobben på fastlandet. Et, kanskje to år, før de må flytte tilbake, eller si opp jobben på fastlandet.

I Longyearbyen organiserer Fagforbundet medlemmer i barnehage, skole, på sykehus, lokalstyret, brannvesen, søppelanlegget, Svalbard museum og hos sysselmesteren på Svalbard. Harriet forteller at samarbeidet med lokalstyret er godt, med få konflikter og flere av de ansatte er blant annet sikret bolig og bil av arbeidsgiver. Men Svalbard er også en spesiell plass av andre årsaker. Det er hverken lov å føde, eller dø på øya (I hvert fall ikke planlagt). Gravide må reise til fastlandet minst tre uker før termin, og syke må reise når de ikke lenger kan ta vare på seg selv.

Like før lokalvalg

Denne uka var Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet på besøk på øya, hvor det straks skal holdes lokalvalg. Fagforbundet ønsker at så mange som mulig skal bruke stemmeretten. Men i tillegg til å stå på stand ble det tid til flere besøk på arbeidsplasser og møte med medlemmer.

- Fra vi landa skjønte vi at dette er en spesiell plass. Det var en virkelig «wow»-følelse da vi kom ut av flyet. Naturen er helt utrolig og noe jeg aldri har sett før, forteller Helene.

Sammen med Fagforbundet Troms dro de rett til en smekkfull politikerdebatt mellom Sv, Ap, Venstre og Høyre som kjemper om plasser i lokalstyret i byen. Valget avholdes mandag 9. oktober.

Helene Harsvik besøkte Svalbard
Daniel er hovedtillitsvalgt ved Polarflokken barnehage og har blant annet kjempet gjennom at de ansatte får klær dekket av arbeidsgiver. (Foto: Fagforbundet)

- Så var jeg så heldig at jeg hadde god tid til å besøke medlemmer rundt om i byen. Det var spennende å høre om hvordan de ansatte på skolen og barnehagen må ta ekstra hensyn med tanke på isbjørn, at barna får bli med på reinsdyrjakt, slakting og til sist smake på kjøttet. Det er imponerende at tillitsvalgte har kjempet gjennom arbeidsklær, og at de føler seg godt ivaretatt av Fagforbundet.

For selv om det er langt unna fastlandet, er det utrolig viktig at Fagforbundet er til stede på øya.

- Det er så viktig at vi har en egen fagforening på Svalbard. Medlemmene der er like viktig som de vi har på fastlandet. Så vil jeg gi honnør til Harriet som gjør en kjempejobb, avslutter Helene.

Klassisk turistbilde!