Forsiden

02.10.2023
Sist oppdatert: 04.10.2023

Hovedsak:

Tar opp kampen for medlemmene

Blå valgseier, røde utfordringer: Lokalvalget er over, og i mange kommuner har blå partier tatt over posisjonene til de rødgrønne. Vi har tatt tempen på det nye Kommune-Norge, og sett hvordan Fagforbundets tillitsvalgte håndterer de politiske utfordringene. I Lillestrøm henger de ikke med hodet. De fortsetter kampen for medlemmenes beste. I Bergen er Fagforbundets fotsoldater godt rustet for en blåere og kaldere vinter.

Side 2 og 6

Undersak 1:

Flere får en anstendig pensjon

For noen uker siden ble arbeidstakere, arbeidsgivere og regjeringen enige om nye regler for særaldersgrenser. De nye reglene skal sikre at de med særaldersgrenser skal kunne gå av tidligere enn andre og likevel være sikret en pensjon på nivå med det andre arbeidstakere får. De nye reglene kan få betydning for omlag 200 000 arbeidstakere.

Undersak 2:

Tar tariffdebatten lokalt

I Innlandet tør de tenke nytt om tariff. Det forberedende arbeidet
gjøres i større grad lokalt. De holder mindre medlemsmøter som står fram som små tariffkonferanser.

Undersak 3:

De tusen oppsigelsers land?

En fersk finsk høyreregjering legger press på arbeidstakernes rettigheter. Forslag om kortere oppsigelsestid og flere midlertidige ansettelser setter fagbevegelse i høyeste beredskap.