Morten brenner for hele laget i skolen

Morten i halvfigur.

Morten Fagerjord. (Foto: Ingrid Myhr)

Morten Fagerjord vil ta i bruk all kompetansen som de ansatte sitter på. Han har jobba i over 20 år som miljøarbeider på Hammartun ungdomsskole på Lillehammer og har sett hvor viktig det er at hele laget rundt eleven jobber på tvers og får brukt all sin kunnskap.

02.10.2023 av Ingrid Myhr
Sist oppdatert: 10.10.2023

– Det er så mye bra kompetanse i skolen som ikke får mulighet til å blomstre. Det har vel noe med status å gjøre. Gamle hierarki-holdninger innad i sektoren, som gjør at man ofte tenker på læreren på en egen topp med resten som pynt. Den måten å tenke skole på, må vi gjøre noe med, understreker Fagerjord.

Tilfeldighetene gjorde det slik at han ble værende i Innlandet etter at han som 20-åring forlot Mo i Rana for å gå på medielinja på Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole på Ringsaker. I dag jobber han som miljøarbeider, er dirigent, plasstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt i kommunen.

Viktig å engasjere seg

– Det viktigste man kan gjøre hvis man er uenig i noe, er å engasjere seg. Det nytter ikke å bare klage over forskjellige saker og ting, man må også prøve å gjøre det man kan for å endre det. Med tanke på den blå vinden som blåser over Norge nå er det viktigere enn noen gang at vi engasjerer oss og kjemper for våre rettigheter, sier Fagerfjord.

Erfaringene han tar med seg som ansatt i skolen er mange, men han brenner særlig for å styrke laget rundt eleven ved at man utnytter kompetanse og potensial til alle som jobber i skolen.
– Vi har kanskje begynt å bli mer oppmerksom på at skolen er mer enn bare faglæreren, men vi har en lang vei å gå for å unytte de ansattes potensial riktig. Laget i skolen er ekstremt skjevt fordelt, og alle som jobber der må brukes på riktig måte, legger han til.

Fagerfjord mener rammeavtalen for skoleverket legger store begrensinger for hele laget og må endres, fordi den inkluderer fagarbeideren altfor lite og ikke inkluderer en stor del av ansattgruppa.

– Vi må sørge for at avtaleverket og rammene i skolen legger til rette for at vi kan ta i bruk all den fantastiske kunnskapen og kompetansen som hele laget sitter på.