Side 2, under Lillestrøm-sak: Nytt politisk styre i kommunene – noen råd til fagforeninger og tillitsvalgte

De borgerlige partiene, særlig Høyre, fikk betydelig økt oppslutning ved årets kommunevalg. Det innebærer en endring i de politiske prioriteringene. Tillitsvalgte kan komme til å møte en rekke omstillinger med mulige negative konsekvenser.

02.10.2023 av Bjørn Kristian Rudaa, omstillingsenheten i Fagforbundet
Sist oppdatert: 03.10.2023

Det kan bety en risiko for våre medlemmer at flere kommunale tjenester blir konkurranseutsatt, blant annet etablering av flere private barnehager. Dessuten kan fjerning eller reduksjon av inntektsskatt gi kostnadskutt som igjen kan føre til nedbemanning og dårligere tjenester til innbyggerne.

Hvis slike omstillinger skjer i din kommune, kan hovedtillitsvalgte søke bistand hos fylkeskretsen og kompetansesenteret, som igjen kan trekke veksler på økonomisk og juridisk kompetanse fra Lov- og avtaleverksavdelinga og dens omstillingsenhet.

Forebyggende tiltak

Et forebyggende tiltak mot uønskede omstillinger er å videreføre et godt trepartssamarbeid – eventuelt søke å etablere det i kommunen.

Et annet forebyggende tiltak er å komme med forslag som bidrar til å utvikle arbeidsplassen for de ansatte og skape best mulig tjenester til innbyggerne i kommunen, i henhold til formålsparagrafen i hovedavtalen i KS.

Gjennom god dialog mellom Fagforbundets tillitsvalgte på alle nivåer i kommunen og med medlemmene, kan gode forslag til forbedringer skapes og deles. Forslag til tiltak kan handle om å møte betydelige bemanningsutfordringer i barnehagesektoren og innen eldreomsorgen ved å redusere bruken av deltid og midlertidig ansatte, og heller satse på flere faste ansatte.