Forberedt på kamp etter blå valgseier

LederavFagforbundetLillestrømIrenBekkevoldBergoghovedtillitsvalgtNinaJeppesenJohnsgårdtilvenstre

Leder av Fagforbundet Lillestrøm Iren Bekkevold Berg og hovedtillitsvalgt Nina Jeppesen Johnsgård (til venstre). (Foto: Jan Tore Skjelbek)

Lillestrøm. En liten storby på Østlandet. Her har Arbeiderpartiet regjert siden tidenes morgen. Planen var at det skulle fortsette slik, men kommunevalget satte en stopper for det. Den røde byen har blitt blå. En ny hverdag venter Fagforbundets tillitsvalgte.

28.09.2023
Sist oppdatert: 10.10.2023

I en skråning ned mot Lillestrøm ligger det et høyreist hus med godt utsyn over byen. Huset ble satt opp i 1923, og de som har sett ut av vinduene herfra har kunnet følge med på en rivende utvikling – en endeløs rekke av endringer. Siden den gang har sagbruk og tonnevis med tømmer forlatt byen, hest og kjerre har blitt erstattet med kilometervis med biler, og innbyggerne bærer ikke lenger plank, de bærer mobiltelefoner.

Med en ting har vært konstant og sikkert. Fram til nå. Mer enn 100 sammenhengende år med Arbeiderpartiet ved rattet er over. Med unntak av krigsårene, har partiet hatt makten siden 1911. Nå er Høyre største parti, og de skal styre sammen med Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti. Høyre får ordføreren og Fremskrittspartiet får varaordføreren.

Framtida kan bli i overkant spennende

Det nye politiske landskapet blir utvilsomt utfordrende for de tillitsvalgte. Leder i Fagforbundet Lillestrøm, Iren Bekkevold Berg, mener imidlertid at Fagforbundet spiller en spesielt viktig rolle nå, ikke minst fordi flere av rettighetene som Fagforbundet har kjempet fram kan bli satt under press.

– Vi må finne ut hvordan vi best mulig skal forholde oss til det nye politiske bildet. Vi gir ikke opp! Vi skal fremdeles påvirke politisk. Det innebærer blant annet at vi må opprette nye kanaler for å påvirke. Vi må snakke med flere partier, ikke bare de rødgrønne, sier Bekkevold Berg.

Hun understreker at det allerede er bred politisk enighet om å kjempe for heltid. Samtidig vet hun at andre saker kommer til å bli mer betent. De borgerlige partiene har for eksempel sagt at de ønsker private aktører velkommen. De sier riktignok ikke eksplisitt at det skal privatiseres, men at de holder muligheten oppe. Framtida kan bli i overkant spennende.

– Utspill om mulig privatisering skaper uforutsigbarhet og uro for de ansatte, for våre medlemmer. Vi skal gjøre det vi kan for å hindre privatisering, men vi kan ikke si for sikkert at vi når fram med vårt syn. Skulle sykehjem eller andre tjenester bli privatisert, er det vår jobb å sikre at rettighetene til de som jobber i kommunen er ivaretatt, legger hun til.

Godt tillitsvalgtarbeid i politisk motvind

Høyre og samarbeidspartiene snakker dessuten varmt om effektivisering av kommunen. Fagforbundet Lillestrøm frykter det kan komme oppsigelser og understreker at de allerede har strukket seg langt.

– Det blir vanskelig å kutte mer, for Lillestrøm har allerede kuttet mye. Effektiviseringen skal ifølge høyresiden gi flere lærere og spesialpedagoger i barnehager og skoler og det skal investeres mer i kompetanse på arbeidsplassene. Og alt dette med mer skal gjøres med mindre penger. Det kan bli utfordrende, fastslår Bekkevold Berg.

Men selv om det blåser en kald blå vind gjennom Lillestrøms gater, forblir det politiske engasjementet sterkt. Et tilbakeslag trenger så visst ikke å bli langvarig. Planen legges i disse dager for å få de rødgrønne tilbake i styre og stell. I mellomtiden, i sterk politisk motvind, skal det drives godt tillitsvalgtarbeid.

– Den politiske kampen fortsetter. Vi skal sørge for at Fagforbundets medlemmer og våre samarbeidspartier på nytt blir de som bestemmer utviklingen i byen. Vårt arbeid blir minst like viktig nå med nytt styre. Vi skal være der for medlemmene, slik vi alltid har vært, sier Bekkevold Berg.