Fire i farta: Hva er det vanligste spørsmålet du får fra medlemmer?

Portretteravdetrekvinneneogenmannsomerintervjuetisaken

F.v. øverst: Gunn-Tove Kalnes Skjervheim, Frode Nordstrand, Torild Stenersløkken og Mette Celius. (Foto: Privat / Fagforbundet)

28.09.2023
Sist oppdatert: 10.10.2023

Gunn-Tove, plasstillitvalgt i Alver kommune:

Jeg får spørsmål om alt mellom himmel og jord, men det som går igjen er; Hvor mye og hvordan regner man ut timer for å se om man har nok til å gå opp som privatist, hvordan finner man ut om man har rett lønn og hvordan krever jeg økt stilling

Frode Nordstrand, hovedtillitsvalgt i Ålesund kommune:

Jeg får mange spørsmål fra medlemmer, men det viktigste å kunne noe om mener jeg er lønn, sykelønn, overtid og forskjøvet arbeidstid. Flere spør; Har jeg fått for mye utbetalt lønn? Og da har du som oftest det.

Torild Stenersløkken, hovedtillitsvalgt Fagforbundet Gausdal:

• Kan du se på turnusen min?
  • Er det riktig lønn?
  • Kan arbeidsgiver bestemme dette??

Mette Celius, plasstillitsvalgt for de som jobber natt på Strai, Prestheia og Bispegra omsorgssenter:

Det som er en gjenganger er: «Jeg skjønner ikke lønnsslippen min, kan du sjekke om lønna stemmer?" Og Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke er mulig å lage forståelige lønnsslipper, for det er ofte vanskelig å forstå!