Tenker nytt om tariff

Blid kvinne med mørkt skulderlangt hår. Sitter på et kontor og smiler til kameraet.

NYE VEIER: I Innlandet har de gått nye veier i forberedelsene til neste års tariffoppgjør. Hege Engehaugen Lillesolberg, leder av Fagforbundet Søndre Land, er glad for at flere medlemmer har fått eierskap til tariffprosessen. (Foto: Martine Grymyr)

I en undersøkelse svarte 87 prosent av Fagforbundet-medlemmene at høyere lønn er det viktigste kravet til neste års tariffoppgjør. I Innlandet går de nye veier for at medlemmene skal ta del i tariffarbeidet.

27.09.2023 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 26.10.2023

I sommer sendte Fagforbundet ut en spørreundersøkelse der medlemmene fikk svare på hvilke saker de mener er viktigst i neste års tariffoppgjør. Kanskje ikke overraskende er det økt lønn som topper prioriteringslista, etterfulgt av bedre pensjon og kortere arbeidstid.

– Det har vært de sakene lenge. Sånn som tida er nå, med de høye kostnadene vi har, er det klart at lønn spiller en stor rolle for folk, forteller Hege Engehaugen Lillesolberg, leder av Fagforbundet Søndre Land i Innlandet.

Hun er en del av ei fylkesbasert arbeidsgruppe bestående av seks representanter fra fagforeningene i Innlandet, pluss en fra yrkesseksjonene, en fra ledelsen og en fra kompetansesenteret.

Lokalt tariffarbeid

Tidligere år ble det forberedende tariffarbeidet gjort sånn at noen få representanter fra hver fagforening deltok på fylkets tariffkonferanse. Denne gangen har Fagforbundet Innlandet gått bredere ut i fagforeningene. De har holdt mindre medlemsmøter, nærmest som små, lokale tariffkonferanser.

Innlandet ble delt inn i ni regioner, så reiste ledere og seksjonsledere fra fylket ut to og to for å holde små tariffdebatter i regionene. På forhånd sendte fagforeningene ut debatthefter til alle medlemmene og hadde medlemsmøter lokalt. Kravene man kom fram til lokalt, ble så sendt inn til arbeidsgruppa på fylket.

– Vi har tatt tariffarbeidet ned på et lokalt nivå, sånn at vi får med oss alle medlemmene og for at de også skal få et eierskap til tariff. Da blir det tryggere rammer, og det er med på å ufarliggjøre det. Det er mye lavere terskel for å ta ordet på en lokal samling, enn på en stor tariffkonferanse med 250 deltakere, sier Lillesolberg.

Lærerik prosess

Hele 87 prosent av de spurte i Fagforbundets undersøkelse svarte at høyere lønn er det viktigste kravet til neste års tariffoppgjør.

– Et av våre krav er en reallønnsvekst, spesielt med tanke på den tida vi er inne i nå. Derfor er lønn viktigere enn for eksempel kortere arbeidsdager, det får vi ta seinere. Heltid, lønn og pensjon er det folk er opptatt av, forklarer Lillesolberg.

Nå har hun og resten av arbeidsgruppa i Innlandet sendt ut sine forslag til krav, og så skal disse diskuteres og vedtas på en digital tariffkonferanse 18. oktober.

– Tarifforhandlinger er kompliserte greier. Før var tariff bare tall for meg, men nå har jeg fått mer eierskap til det. Det har vært en veldig lærerik prosess.