Sivilsamfunnet er avgjørende for et demokrati i Sør-Sudan

Riek James, programansvarlig i Norsk Folkehjelp Sør-Sudan i møte med Fagforbundet. (Foto: Ingunn Eriksen)

Riek James, programansvarlig i Norsk Folkehjelp Sør-Sudan ga i dag Fagforbundet en oppdatering på Norsk Folkehjelps arbeid med å styrke sivilsamfunnet i landet. Fagforbundet støtter partnerorganisasjoner som jobber for kvinners og unges rettigheter.

12.09.2023 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 14.09.2023

– Utfordringene i Sør-Sudan er samlet sett som en bratt og mørk fjellvegg. Grunnsteinene i et demokrati som grunnlov, politiske partier, valg, infrastruktur, sterk offentlig sektor, fri presse og respekt for menneskerettighetene mangler. Korrupsjon florerer, inflasjonen er skyhøy, og i tillegg forsterkes matkrisen av klimaflom og tørke.  Det er fantastisk at Norsk Folkehjelp makter å skape endringer i lokalsamfunnene gjennom partnerorganisasjonene, sier Svend Morten Voldsrud, medlem i Arbeidsutvalget

- For Fagforbundet er det spesielt viktig å støtte arbeidet med å styrke kvinner til å få egen inntekt og større autonomi. Det blir ikke demokrati uten kvinners deltakelse. Kvinnekooperativene som blant annet får støtte gjennom Fagforbundet,  er gode eksempler på hvordan dyrking av jorda styrker kvinners posisjon og bekjemper sult i hele lokalsamfunnet. Vi er også imponert over arbeidet som gjøres for å få voldsutsatte jenter tilbake til skolen, tilføyer nestleder Helene H. Skeibrok.

Cathrine Ertsås, nestleder i Fagforbundet Post og Finans,  legger til at Norsk Folkehjelps gode arbeid i Sør-Sudan illustrer hvor viktig det er å ha bredd i Fagforbundets solidaritetsengasjement.

Vil du vite mer, ta kontakt med Fagforbundet Sør-Sudan-ambassadører:

Jens Christian Berg, tlf 958 31 160

Beate Eidissen, tlf 407 62 206