Valget som betyr noe for jobben din

BildeavtillitsvalgteiFagforbundetpåarbeidsplassbesøkutenforSykehusetØstfoldavdelingKalnes

Fagforbundet besøker Østfold Sykehus på Kalnes med muffins, bananer og en oppfordring om å bruke stemmeretten. Den oppfordringen håper vi du følger. (Foto: Anne Otterbekk)

Har du ikke bestemt deg for hva du skal stemme ennå? Ta en prat med tillitsvalgte fra Fagforbundet som kjører rundt, ringer rundt og besøker arbeidsplasser over hele landet. De kan fortelle mer om hvordan valget påvirker jobben din.

07.09.2023 av Gjertrud Eide Sæther, Andreas Olsen og Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 08.09.2023

Valget påvirker jobben din

- Det er veldig jevnt mange steder, og det er mange medlemmer i Fagforbundet som har skjønt at dette valget kan påvirke jobben deres, sier valgkampleder Helene Harsvik Skeibrok.

Nestleder Helene Harsvik Skeibrok ringer medlemmer for å sla av en valgprat.
Nestleder Helene Harsvik Skeibrok ringer medlemmer for å slå av en valgprat. (Foto: Fagforbundet)

Hun trekker spesielt fram tre saker: Privatisering, hvordan vi skal få nok ansatte til å møte eldrebølgen og retten til heltid.

- Her er det forskjell på høyre- og venstresiden i hvordan de tenker og hvordan de vil løse utfordringene - og det vil ha direkte innvirkning på arbeidshverdagen til mange av våre medlemmer.

- Vi ser at privatisering påvirker lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår for våre medlemmer i negativ retning - det er det viktig at du som medlem vet før du går og stemmer, mener Helene Harsvik Skeibrok.

Kom og ta en prat med oss

- Jeg blir så glad over å se engasjement og tiltakslyst selv etter en lang valgkamp! Fagforbundet har ikke tatt gassen av pedalen, så det er gode muligheter for å møte en valgkampaktivist siste uka i valgkampen, sier nestlederen i Fagforbundet.

- Har du ikke bestemt deg for hva du skal stemme, eller om du skal stemme? Kom og ta en prat med oss, oppfordrer Helene Harsvik Skeibrok.

Gla'-patrulje i Østfold

I Østfold står nestleder i Fagforbundet Viken, Anne Otterbekk, på stand på Hvaler - og kan bare prate to minutter før hun må gå. Hun skal nemlig være med Fagforbundet Hvaler på  arbeidsplassbesøk.

Hun sier de skal på valgkampbesøk hele uka. I morgen tidlig klokka sju skal hun til sykehuset på Kalnes. Så går det slag i slag med Halden, Moss, Sarpsborg og fylkeskommunen resten av uka.

- Det blir hektisk, men veldig veldig hyggelig. Det er så mye hyggelige medlemmer rundt forbi - og de aller fleste skal bruke stemmeretten, sier en engasjert valgkampansvarlig. - Ikke alle er enige med oss, men alle er blide. Det blir bra diskusjoner og nesten litt sånn glad-patrulje, smiler Anne Otterbekk.

Ringte først i Ringeriket, ringer mest i Skien

Bor du i en av kommunene som er med i Fagforbundets ringeprosjekt er faren høy for at du blir oppringt siste uka i valgkampen. Ringeprosjektet pågår for fullt, og det ringes i mange deler av landet. Den siste uka har Fagforbundet Skien-Siljan ringt 751 medlemmer. Ringerrike følger like bak, med 616 medlemmer. Fagforbundet Nesbyen og Fagforbundet Øksnes har på sin side ringt alle medlemmene sine.

Fagforbundet på tur

Fylkeskretsene er på veien med bobiler, kulturinnslag og valgkampmateriell. Vi preger kommunesentre og arbeidsplassser fra Lofoten, til Surnadal og Vennesla. Ser du oss i nærheten håper vi du stikker bortom for en kopp kaffe og en prat!

Bilder fra valgkamp
Oppfordrer alle medlemmene til å bruke stemmeretten - landet rundt! (Foto: Fagforbundet)