Arbeidsklær stopper ikke ved ankelen

Else Karin Jakobsen og Jan Helge Røysheim

Else Karin Jakobsen og Jan Helge Røysheim (Foto: Fagforbundet Innlandet)

Arbeidsklær stopper ikke ved ankelen. Arbeidstilsynet har etter tilsyn pålagt kommuner å stå for arbeidstøy for store deler av de kommunale tjenestene de forvalter, men blant helsearbeidere og renholdere har det tradisjonelt sett ut til at man slutter å være på arbeid ved ankelen.

29.08.2023 av Else Karin Jakobsen og Jan Helge Røysheim, Fagforbundet Innlandet
Sist oppdatert: 29.08.2023

Oppfordrer politikere til å ta et ansvar

Arbeidsklær stopper ikke ved ankelen.

Arbeidstilsynet har etter tilsyn pålagt kommuner å stå for arbeidstøy for store deler av de kommunale tjenestene de forvalter, men blant helsearbeidere og renholdere har det tradisjonelt sett ut til at man slutter å være på arbeid ved ankelen. Helsearbeidere i hjemmetjenesten, hjemmesykepleien, omsorgsbolig miljøarbeidertjenesten og renholdere beveger seg mye, og skotøyet og ytterklærne må tilpasses årstidene. Det er ikke mulig å gjennomføre arbeidsoppgavene uten skotøy eller ytterklær som er tilpasset aktivitet og vær. Det er derfor urimelig av kommunene å forvente at arbeidstakeren skal slite ut private sko og ytterklær som er nødvendig på jobb, og så stå for regningen selv.

Egnet arbeidstøy, herunder skotøy, for helsearbeidere og renholdere mener Fagforbundet Innlandet er å regne som utstyr som verner arbeidstakers helse, og sådan at kommunen som arbeidsgiver er pliktet å stille dette disponibelt for kommunens ansatte. Det er arbeidsoppgavene som avgjør hva som er egnet arbeidstøy, og i helseyrkene må dette sees i sammenheng med smittevern og tilhørende krav til hygiene som vil medføre unormal slitasje på klær.

Fravær av egnet arbeidstøy for helsearbeidere og renholdere mener Fagforbundet Innlandet i ytterste konsekvens er et brudd på arbeidsmiljølovens § 3-2 annet ledd om arbeidsgivers ansvar i å ivareta arbeidstakers sikkerhet og helse ved å stille verneutstyr til arbeidstakers rådighet. Det kan videre være et brudd på arbeidsgivers plikter i henhold til arbeidstøy utsatt for biologiske faktorer jf. Forskrift om utførelse av arbeid kapittel 6. Det er faglig uforsvarlig jf. helsepersonelloven § 4, å yte helsehjelp med klær som kan ha blitt utsatt for smitte i samfunnet, og mangel på arbeidsklær i virksomhetene som yter helsehjelp kan derfor i ytterste konsekvens være et brudd på virksomheter som yter helsetjenester og renhold sine plikter til å legge til rette for helsearbeidernes arbeid jf. helsepersonelloven § 16 og kommunens særlige plikter til dette jf. helse – og omsorgstjenesteloven § 4-1 bokstav c.  Kommunen har videre et særlig ansvar for å sikre at ytelse av helse- og omsorgstjenester forebygger sykdom og skade jf. helse – og omsorgstjenesteloven § 3-3 først ledd. Fravær av egnet av arbeidstøy kan medføre smitterisiko, og vil sådan kunne være et brudd på denne bestemmelsen.

Fagforbundet Innlandet mener nå det er på høy tid at politikere prioriterer dette og legger inn i budsjett slik at alle kommunens ansatte har riktig arbeidsantrekk og utstyr til enhver årstid på lik linje i alle tjenester. De som arbeider innenfor teknisk har fullt verneutstyr ytterbekledning for hver årstid, bør gjelde innenfor alle tjenestesteder i kommunen.

Slik det fungerer i praksis i dag noen steder må ansatte innenfor helse og renhold holde sitt eget yttertøy og sko til alle årstider, arbeidsutstyr skal egentlig ikke benyttes i det private liv pga av smitte hensyn. Brukere og ansatte av tjenestene skal være trygge. Derfor oppfordrer vi politikere og ledere til å ta dette inn i budsjett og gi alle kommuneansatte rett og riktig utstyr til enhver tid uansett om du arbeider innenfor helse, eller tekniske tjenester.

Else Karin Jakobsen                                              Jan Helge Røysheim

Leder yrkesseksjon helse og sosial                    Leder yrkesseksjon samferdsel og teknisk

Fagforbundet Innlandet                                      Fagforbundet Innlandet