Bruk fotballer i kampen for likestilling

Fotballer som brukes i Toppserien 2023, deles ut til lokale jentelag.

Med fotballprosjektet kan din fagforening skape en ny arena for å formidle valgkampbudskapet der du bor og vise fram hvordan likestillingsarbeid ser ut i praksis.

27.07.2023 av Marianne Solem
Sist oppdatert: 24.08.2023

Fagforbundet og Toppfotball Kvinner samarbeider i kampen for likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet. Jenter og kvinner opplever mye av den samme forskjellsbehandlingen både på og utenfor fotballbanen:

• Lønnsforskjeller
  • Treningstider
  • Deltidsjobb
  • Treningsfasiliteter
  • Holdninger i samfunnet knyttet til jenter og kvinner sin rolle

Lav terskel

Uansett hvor mye eller lite innsats du velger å legge i aktiviteten: Fotballer trenger de aller fleste lagene. Inviter lokalavisa til å være med på utdeling av fotballer til lokale jentelag.

Her er flere forslag til hva du kan gjøre:

1. Kontakt ditt lokale idrettslag, undersøk om det er jentelag som trenger ekstra hjelp. Lag en avtale med noen som ønsker å starte jentelag, beholde jenter oppover i aldersbestemte klasser eller markere lagets innsats.

2. Lag en samarbeidsavtale: Hva skal fagforeningen bidra med, og hva skal idrettslaget bidra med?

3. Fagforeningene kan søke informasjonsavdelinga om å få dekket deler av utgiftene når en samarbeidsavtale er på plass. Det kan for eksempel være:

- Bestilling av fotballer uten ekstra kostnader.
    - Noe av kostnader ved innkjøp av vester, drikkeflasker og annet fra nettbutikken.
    - Noe av kostnader til å få logo på drakta, stadionflagg og lignende.
    - Billettutgifter til kamper i Toppserien eller 1. divisjon.
    - Inntil 10 000 kroner i økonomisk støtte per lag.

4. Inviter lokalavisa! Fortell at Fagforbundet kjemper for likestilling på fotballbanen, i yrkeslivet og i samfunnet ellers. Her er litt argumentasjon du kan bruke:

- Holdninger skapes i tidlig alder, derfor er det viktig at jentene skal spille fotball med samme muligheter som gutta.
    - Snakk om deltidspolitikk og at alle skal ha ei lønn å leve av, knytt det opp til jentefotball og lokale forhold. Finn historier som kan brukes for å få fram deltidsproblematikk, holdninger til roller i samfunnet, lønnspolitikk eller likestilling.

5. Ta med lokale jentelag, foreldre og andre på kamp i Toppserien eller 1. divisjon.

6. Mobiliser til kamp når jentelagene spiller. Selg vafler og kaffe og snakk med folk om hvorfor Fagforbundet er på lag med jentene.

7. Arranger vennskapskamp mellom lokale jentelag og Fagforbundet. Skap fest og moro. Også her kan du invitere lokalavisa.

Vil du ha mer informasjon? Søk «fotballprosjekt» på fagforbundet.no. Der finner du lenke til nettbutikk, forslag til samarbeidsavtale og kontaktinformasjon. Du kan også lese om hva Fagforbundet Ålesund og andre fagforeninger har gjort.