Godt resultat i oppgjøret for helse, kultur og utdanning (Virke HUK)

Mellomoppgjøret 2023 er i havn for blant andre barnehageansatte i Virke HUK.

Mellomoppgjøret 2023 er i havn for blant andre barnehageansatte i Virke HUK. (Foto: Mostphotos)

Fagforbundet og Virke kom mandag 19. juni til enighet i forhandlingene om alle avtalene i Virke HUK-oppgjøret. Resultatet er i hovedsak i tråd med korresponderende avtaler i kommunal og statlig sektor samt helseforetakene.

19.06.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.06.2023

– Vi har fått fram et oppgjør som ivaretar de ulike medlemsgruppene i disse sektorene og vi har greid å prioritere de lavest lønte på en god måte. Disse oppgjørene har en god sosial profil, sier Karianne Hansen Heien, som har ledet forhandlingene for Fagforbundet.

HUK-området består av syv tariffavtaler (overenskomster) innen helse, oppvekst, utdanning og kultur, som forhandles samtidig.

Avtalene fordeler seg etter hvilket avtaleområde de er like når det kommer til lønns- og arbeidsvilkår.  Sidene under vil bli oppdatert fortløpende.

Avtaler med en lønnsstruktur lik kommunal sektor (KS):

Avtaler med en lønnsstruktur lik statlig sektor:

Avtaler med en lønnsstruktur lik spesialisthelsetjenesten (Spekter helse):

Du finner mer informasjon om resultatet, samt protokoll fra forhandlingene under de forskjellige tariffsidene.