Vi søker nye studentkontakter!

2020: Daværende studentkontakt, Jeron Joseph og daværende ungdomstillitsvalgt Sindre Hornnes. (Foto: Fagforbundet Vestland)

Visste du at Fagforbundet har egne studentkontakter som er plassert rundt om på høyskoler og universiteter over hele landet? Vi i Fagforbundet Vestland vil ha deg med på laget!

03.06.2023 av Jeron Joseph
Sist oppdatert: 03.06.2023

Som den største studentorganisasjonen i LO, har Fagforbundet over 8500 studentmedlemmer. Vi organiserer en bred gruppe fagområder, og blant våre medlemmer finner du studenter innen helse, sykepleie, ingeniørfag, kirke, kultur, oppvekst og mye mer.

For å ta vare på alle disse studentene, etablerte Fagforbundet egne studentkontakter høsten 2018. Disse studentkontaktene er tilgjengelige for studenter ved høyskoler og universiteter over hele landet, fra Troms til Agder.

"En studentkontakt er en student som er lønnet av Fagforbundet for å hjelpe studenter og bidra til økt studentaktivitet på sitt eget studiested, eller eventuelt andre studiesteder i regionen," forklarer Ørjan Myrmel, lederen for Fagforbundet Vestland.

Ørjan Myrmel
Ørjan Myrmel (Foto: Ørjan Myrmel)

"Vi så et stort behov for å være mer aktive på studiestedene, samtidig som vi innså at vi ikke hadde tilstrekkelig med ressurser internt i organisasjonen. En studentkontakt vil være kjent med miljøet og studentene på studiestedet og kan derfor være en viktig ressurs. Vi håper at dette prosjektet vil bidra nettopp til det, samt gi Fagforbundet økt synlighet!"

Vil utvide ordningen

Fagforbundet har for øyeblikket studentkontakter i syv regioner, inkludert Innlandet, Nordland, Oslo, Rogaland, Trøndelag, Vestfold og Telemark, og Vestland. Nestleder hos Fagforbundet Vestland, Rita Jordal, og medlem av studentprosjektgruppen har allerede større ambisjoner for prosjektet.

"Vi håper å kunne utvide prosjektet og inkludere flere områder i Vestland. Drømmen for prosjektet er å sikre at studenter forstår betydningen av å organisere seg før de går inn i arbeidsmarkedet, samt lære om plikter og rettigheter i arbeidslivet," sier hun.

Fagforbundet Vestland søker nå etter to nye studentkontakter. Er du interessert, så send din CV og søknadstekst til ungdomstillitsvalgt Jeron Joseph, jeron.joseph@fagforbundet.no.

Nestleder i Fagforbundet Vestland og med i prosjektgruppen for studentprosjektet. (Foto: Privat)

Spørsmål om arbeidslivet

En av de som har takket ja til oppdraget er 23 år gamle Ruth Olsen. Siden studiestart i 2020 har hun vært studentkontakt i Vestland, samtidig som hun studerer for å bli sykepleier.

"Som studentkontakt fungerer jeg som et bindeledd mellom studentene og Fagforbundet. Jeg er tilgjengelig for studentene hvis de trenger hjelp eller ønsker å bidra på noen måte. Alle som ønsker det kan ta kontakt med meg, og jeg vil gjøre mitt beste for å assistere dem eller sette dem i kontakt med riktige personer," forklarer Olsen.

De vanligste spørsmålene studentene stiller henne handler om arbeidslivet. Mange studenter jobber ved siden av studiene, og flere har gått rett fra videregående skole til arbeid uten tidligere arbeidserfaring.

"Mange arbeidsgivere utnytter situasjonen. Mange unge vet ikke hva de har rett på når det gjelder lønn og fordeler, eller hva arbeidsgiveren har lov til å gjøre. Det er ikke alt jeg kan svare på, men fagbevegelsen er et fellesskap, så hvis det er noe jeg ikke kan svare på, er det alltid noen andre som kan hjelpe," sier Olsen.

Viktig at studentene engasjerer seg

Det var nettopp fagbevegelsen som spurte, og det var grunnen til at Olsen ikke kunne si nei til å påta seg rollen som studentkontakt.

"Fagbevegelsen er noe av det vakreste vi har, og det beste våpenet vi har for å oppnå positive endringer, både nasjonalt og internasjonalt, samt i enkeltmenneskers liv. Å få muligheten til å jobbe aktivt med det er en stor ære som jeg ikke kunne si nei til," sier den engasjerte 23-åringen og fortsetter:

"Det er viktig at studenter engasjerer seg i fagbevegelsen, da prinsippet om at utdanning i Norge skal være en gratis fellesressurs – og ikke noe som avhenger av lommeboken – er et resultat av fagbevegelsen og arbeiderklasseungdommen. Vi har nylig sett at visse krefter truer prinsippet om gratis utdanning på høyere nivå. Derfor er det viktig at vi står sammen for å sikre en god og gratis utdanning før vi går inn i arbeidslivet, samt en trygg hverdag etterpå."

F.v.: Jeron Joseph, Jan Frydenlund, Ruth Olsen
F.v.: Jeron Joseph, Jan Frydenlund, Ruth Olsen (Foto: Jeron Joseph)