Vil du være med på å skape fotballhistorie?

Bli med å samle en kjerne som støtter opp under hele laget! Vi er på leting etter deg som har følelser for Rosenborg Kvinner og vil være med Fagforbundet i kampen for at de skal ha like muligheter.

25.05.2023 av Fagforbundet Trøndelag
Sist oppdatert: 25.05.2023

Den 8. mars i år slapp NRK serien «Kampen», som følger RBK-kvinnenes drøm om et fullsatt Lerkendal stadion.

I en av de første episodene treffer to av spillerne leder av supporterklubben Kjernen, som informerer dem om at det kommer til å bli en vanskelig jobb for jentene å få støtte fra dem:

«Vi får telefoner fra ski-VM, skiskytter-VM og Byåsen håndball: Kan ikke dere komme å lage stemning? Men det er ikke sånn! For det er så sterke følelser og da må det være ordentlig. Derfor blir dette vanskeligere enn mange tenker. Men lykke til!»

Hva er det som gjør at det skal være så vanskelig å få sterke nok følelser bare fordi fotballspillerne har et annet kjønn?

«Kvinnefotball er ræva»

I etterkant av at serien ble sluppet fikk den tilbakemeldinger i sosiale medier som:

«Kvinnefotball er ræva» og «om man ikke skjønner hvorfor damer tjener mindre innen fotball er man bare stokk dum»

Fotball er den største jente- og kvinneidretten i Norge og i verden. I Norge er det over 120 000 jenter og kvinner som driver med organisert fotball. Men det er få kvinner som kan leve av fotball i Norge, de fleste spillerne må ha en jobb ved siden av.

Altså: de spiller ufrivillig deltid.

Sånn bør det ikke være! For at flere kvinner skal kunne spille fotball på heltid, på lik linje med gutta, så må vi få flere med i kampen og på tribunen. Kvinnene trenger også en heiagjeng!

Trykk her om du vil bidra i kampen og få mer informasjon om Fagforbundets samarbeid med kvinnefotballen og Rosenborg Kvinner.