Reint vann til folket

Thomas Eliassen, Kjetil Jansen og Jan Rensve jobber i Vann- og avløpsetaten og er medlemmer av Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo.)

22. mars er verdens vanndag.

22.03.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 22.03.2023

Reint vann til folket

Ikke alle har tilgang på en trygg vannkilde. I forbindelse med verdens vanndag  har vi møtt tre medlemmer som jobber døgnet rundt for reint vann i springen.

Thomas Eliassen er spesialarbeider i Vann- og avløpsetaten, medlem i Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo og tidligere hovedtillitsvalgt i Vann- og avløpsetaten. Han har jobbet samme sted i 20 år. Han jobber mest med planlagte oppgaver, som å bytte kumlokk og rammer og stiger.

Kjetil Jansen er fagarbeider, grunnarbeider, bas og medlem i Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo. Han begynte å arbeide i Vann- og avløpsetaten for tre år siden.

Jan Ransve er også spesialarbeider og kjører lastebil. Han er medlem av Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo har vært i Oslo kommune siden 1986 og kom til Vann- og avløpsetaten i 1999.

Trives i kommunen

Alle tre trives i jobben, og Thomas Eliassen fører ordet.

- Det er mange gode grunner å bli her. Godt miljø og fin kultur. Jeg kom rett fra militæret og kjente igjen samholdet fra brakka. Det passet ypperlig.

Veit aldri når et kloakkrør går

- Vi jobber for reint vann til folket. Det er mange gamle rør her i byen. I fjor var det et for eksempel et rør fra 1882 som røyk. Man veit aldri når et kloakkrør går eller en vannledning sprekker. Byens vann- og kloakkanlegg er bygget i mange etapper. Heldigvis er det er liten fare for forurensing. Kloakken går lavere enn vannledningen, og trykket i vannledningene gjør at det skal mye til for at kloakk slipper inn.

Bedre enn kjøpevann

- Bruk vannet fornuftig. Vi er heldige som har så bra vann i Oslo. Vi vasker bilen med vann som folk andre steder bare kan drømme om.  Maridalsvannet har veldig god kvalitet, og etter det så renses det mange ganger før det sendes ut i vannledningene. Ofte er det bedre kvalitet enn det vannet du kjøper i butikkene.

- Utenlandske firma har vært interessert i å kjøpe vannet vår.  Jeg har selv blitt kontaktet av et firma som ønsket å kjøpe vannanlegget. De visste ikke at jeg var i fagforeninga, og la ut om hvor dårlig kommunen var til å drifte vannet. Til slutt sa jeg at jeg var i fagforeningsmann, og etter det hørte jeg ikke noe. I alle tilfeller bør vi være på vakt, slik at vi beholder kontrollen over vannet.

Stikkledningene burde vært offentlig

- Det som kunne vært bedre er at kommunen også eide stikkledningene inn til bygningene. De er privateide, og det er boligeier som må fikse og dekke utgiftene når det blir feil. Fordi det er en omfattende og kostbar jobb, står ofte vannet og renner lenge før noe blir gjort. Alle smålekkasjene utgjør ganske stort vanntap i løpet av et år. Hadde kommunen tatt over kunne vi ha ordnet det med en gang.

Om verdens vanndag

Verdens vanndag markeres årlig for å belyse hvor viktig vann er i våre liv og øke kunnskapen om vanntilgang i verden.

Norge årlige ferskvannsressurser er på hele 377 milliarder kubikkmeter vann. Det betyr at vi i teorien har nok vann til å forsyne alle verdens innbyggere med 150 liter vann daglig.

Rundt 2 milliarder mennesker mangler tilgang på trygt drikkevann og 3,6 millioner mangler tilgang til fungerende sanitærtjenester (Norskvann.no og nrk.no)