Helter i norsk arbeidsliv

God streikestemning i Trondheim, med streikeleder Silje Furuhaug Sandum i front. (Foto: Fagforbundet Trondheim)

Etter en måned var barnehagestreiken over. – Jeg er ufattelig stolt av jobben dere har gjort, for det har vært tøft, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

20.03.2023 av André Haugen og Martine Grymyr
Sist oppdatert: 29.03.2023

Natt til 17. mars ble det enighet i meklinga mellom NHO og Fagforbundet om en bedre pensjon for ansatte i barnehagene, og de 65 som streiket kunne vende tilbake til jobb.

– Det har vært en god streik. Utfordringa har vært at vi har vært ganske få som var i streik, både i Trondheim og i resten av landet. Men vi medlemmene har vært motiverte, og vi har følt oss godt ivaretatt av både Fagforbundet og LO-apparatet, så vi har ikke følt at vi har stått alene, sier streikeleder i Fagforbundet Trondheim, Silje Furuhaug Sandum, og fortsetter:

– Både vi og medlemmene er fornøyde med resultatet. Nå ser vi fram til å få på plass mer informasjon og flere detaljer.

Viktig kamp

De som streiket i NHO-barnehagene har bidratt til å sikre en god pensjonsordning for hele den private barnehagesektoren.

– Denne kampen har vært viktigere enn mange fatter. Vi hadde ikke klart det uten dere, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

– I en måned har dere stått i streik. Jeg er ufattelig stolt av jobben dere har gjort, for det har vært tøft. Dette gjennomslaget er takket være dere, som har holdt humøret oppe og imponert med en ståpå-vilje uten like. Det er dere som har sørget for at vi nå har tatt et viktig steg på veien mot en skikkelig barnehagepensjon i NHO, sier Mette Nord.

Arbeidet fortsetter

Pensjon har tidligere ikke vært tariffestet i NHO-barnehagene, og det har vært store forskjeller i hvor mye de ulike barnehagene har spart til pensjon. Nå har partene blitt enige om at den delen av offentlige tilskudd som er beregnet til pensjonsformål, skal gå til pensjon. Samtidig er alle sikret de maksimale sparesatsene.

Gjennom avtalen med NHO har Fagforbundet også sikret avtalene som de ansatte i andre private barnehager allerede har kjempet fram.

– Det er dere som er heltene i norsk arbeidsliv! Takket være dere har vi også sikret pensjonen til andre ansatte i private barnehager. Vær trygg på at arbeidet med å få på plass en trygg og livsvarig pensjon på linje med andre kommunale og private barnehager fortsetter, sier Nord.

Fagforbundet Vestfold og Telemark
Foto: Fagforbundet Vestfold og Telemark