NOTIS: Overvåkning i arbeidslivet

Illustrasjon skjørt

Skjørtedom kan gå helt til Høyesterett

LO juridisk tapte nylig en sak i lagmannsretten, hvor spørsmålet var om en arbeidstaker ble diskriminert på grunn av sitt kjønn og religion ved at hun ble nektet å benytte seg av ankellangt skjørt i sitt arbeid som renholder. Nå ankes den til Høyesterett.

NOTIS: Vil fjerne alle særaldersgrenser

NOTIS: Bli med på LOs sommerpatrulje

NOTIS: Tariffspråket forklart

Klubbleder Thomas Stave i Oslo Sporveier foran en av de nye trikkene.

Sporveisansatte i førersetet

Da 50 nye trikker skulle kjøpes, deltok representanter for alle yrkesgruppene i Oslo Sporveier i arbeidet med utformingen.

Fagforbundets leder Mette Nord.

Tydelige krav til lønnsoppgjøret

– Det er mange som har kjent at økonomien har blitt strammere, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Hun slår fast at hele laget av ­arbeidstakere må få mer i lønn i årets lønns­oppgjør.

God streikestemning i Trondheim, med streikeleder Silje Furuhaug Sandum i front.

Helter i norsk arbeidsliv

Etter en måned var barnehagestreiken over. – Jeg er ufattelig stolt av jobben dere har gjort, for det har vært tøft, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

NOTIS: Valgverksted på Kommunalkonferansen

På Gardermoen 6.-7. juni starter oppkjøringa til kommune- og fylkestingsvalget i september på Kommunalkonferansen 2023, som i år har overskriften "Tryggere sammen". Statsminister Jonas Gahr Støre, LO-leder Peggy Hessen Følsvik, slampoet og forfatter Guro Sibeko og journalist og forfatter Hilde Østby er blant dem som er bekrefta til programmet. Konferansen tar for seg temaer som blir viktige fram mot valgkampen, som ensomhet, status for velferdsstaten og fagbevegelsens kraft. Det skal diskuteres utfordringer som økte matvarepriser, høye strømpriser, høyere rente og krig i Europa. Samtidig skal det selvfølgelig snakkes om løsninger.

NOTIS: Verdighetskonferansen 2023

Den tradisjonsrike konferansen retta mot fagfolk, ledere og frivillige i kommunale pleie- og omsorgsvirksomheter avholdes ved Scandic Ishavshotell i Tromsø 31. mai til 1. juni. Tema for årets konferanse er oppgavedeling, en av de åpenbare løsningene på bemanningsutfordringa i sektoren. Konferansen vil belyse dette fra ulike ståsteder, både konkret oppgavedeling mellom profesjoner og yrkesgrupper og utforming av tjenestene i stort og smått. I tillegg vil den belyse grenseoppgangen til frivillig innsats. Konferansen er et samarbeid mellom Verdighetssenteret og Fagforbundet - Yrkesseksjon helse og sosial.

Tim Sørensen vil gjøre arbeidet enklere for de tillitsvalgte med klubbstyrets arbeidsrom (KL*AR).

KL*AR - ferdig - gå!

– Koronatida har vært veldig krevende, men også en intens læringsprosess. Nå bygger vi videre på det vi har lært, og lager framtidas verktøykasse for Fagforbundets viktigste ressurs - de tillitsvalgte.

Silje Furuhaug Sandum, opplæringsansvarlig i Fagforbundet Trondheim.

Bindeleddet

Streiken i private barnehager i NHO er over, men for Silje Furuhaug Sandum er kampen for å synliggjøre barnehageansattes vilkår alltid like viktig. – Har man en god jobb å gå til, så klarer man også å ta bedre vare på barna.

Illustrasjon.

Sjekkliste for riktig lønn

Hovedtillitsvalgt Kenneth Rasmussen i Bergen kommune har hjulpet mange medlemmer som har gått flere år med for lav lønn. Her er hans tips til hvordan du kan gjøre det samme.

Fagforbundet fornyer opplæring av tillitsvalgte. Nå blir det mer fleksibelt, og plattformen Itslearning skal sike rett kompetanse til rett tid.

Nå blir opplæringa av tillitsvalgte fornyet

En splitter ny læringsplattform skal sikre rask og mer spisset opplæring til tillitsvalgte og verneombud. Alle tillitsvalgte vil få bruker på Itslearning i løpet av april/mai. – Vår viktigste medlemsfordel er kompetente tillitsvalgte og kunnskap er ferskvare, sier Kristine Jelstrup Thomsen, enhetsleder for tillitsvalgtopplæring i organisasjonsavdelinga.

Christy Hoffman, leder for UNI Global Union.

Globalt oppsyn med Norges Bank

Oljefondet er et av verdens største fond og har eiendeler i omtrent 9000 selskaper over hele verden. De som jobber i disse selskapene må ha anstendige arbeidsvilkår, var budskapet da den internasjonale fagforeninga UNI Global møtte forvalterne av Oljefondet i Norges Bank.

Nytt om navn

LO-leder Peggy Hessen Følsvik vil sikre de kommuneansatte et ekstra løft i år.

Kommentaren: Et ekstra løft for kommuneansatte

LO-leder Peggy Hessen Følsvik skriver i OSS-kommentaren om hvordan kommuneansatte har blitt hengende etter lønnsmessig, mens enkeltgrupper har stukket av. Det gjelder særlig toppledere. Det er ikke bare et problem, det er også umoralsk og provoserende, skriver LO-lederen.

Fra øverst til venstre med klokka: Brita Gurholt, Marcus Johansson, Morten Marthinsen og Monica Fjeld.

Fire i farta: Hva er sikre vårtegn for deg?

Selv om mange mener snøen gjør litt mye ut av seg i store deler av landet for tida, så blir det vår til slutt. Hva er sikre vårtegn for deg? Oss tillitsvalgte stilte spørsmålet til deltakere på Sykehuskonferansen i Bodø.