Bindeleddet

Silje Furuhaug Sandum, opplæringsansvarlig i Fagforbundet Trondheim.

Silje Furuhaug Sandum, opplæringsansvarlig i Fagforbundet Trondheim. (Foto: Birgit Dannenberg)

Streiken i private barnehager i NHO er over, men for Silje Furuhaug Sandum er kampen for å synliggjøre barnehageansattes vilkår alltid like viktig. – Har man en god jobb å gå til, så klarer man også å ta bedre vare på barna.

17.03.2023 av Madeleine Schultz
Sist oppdatert: 28.03.2023

I august 2022 ble Silje Furuhaug Sandum frikjøpt fra jobben sin i en privat barnehage, for å jobbe som opplæringsansvarlig i Fagforbundet Trondheim. Men det gikk ikke mange måneder før Fagforbundet ble kastet inn i streik for ansatte i private barnehager under PBL, inkludert den barnehagen som Silje kom fra. Dermed ble Silje plutselig et av de viktige bindeleddene i Trondheim, mellom de streikende tillitsvalgte og forbundet.

Pensjon var temaet for både PBL-streiken, og streiken i NHO-barnehagene i år. En mye mindre streik med bare én barnehage i Trøndelag som ble tatt ut, men like fullt en viktig streik. Om NHO hadde fått fullt gjennomslag, ville det ha åpnet for muligheten til tariffhopping. Sånn kan vi ikke ha det, mener Silje:

– Barn tilbringer stadig mer tid der og kravene har bare blitt større. Da er det viktig at alle barn må få like gode tjenester. Det har en direkte sammenheng med hvordan arbeiderne har det på jobb.

Barnehagenettverk

Organisasjonsgraden er lavere blant ansatte i private barnehager enn i kommunale, så da PBL streiken sto på, startet Fagforbundet Trondheim arbeidet med å lage et nettverk for tillitsvalgte.
– PBL sa jo til folk under streiken at Fagforbundet ikke ønsket seg medlemmer fra privat sektor, men det stemmer jo overhode ikke. Alle våre medlemmer er like mye verdt. Også ungene, uansett om de går i kommunal eller privat barnehage.

Silje har jobbet i 16 år på barnehagegulvet og var tillitsvalgt i mange år før hun ble frikjøpt til Fagforbundet. Hun har gode råd til tillitsvalgte som blir tatt ut i streik.

Trenger tid

– Først og fremst er det viktig å være bindeleddet: Organisere, informere, men også motivere medlemmene. Samtidig som det er viktig å holde dialogen varm. Det er lurt er å tenke framover, forberede medlemmene på at de også skal tilbake på jobb en dag. For det skal de jo!
Både medlemmene i PBL og NHO er tilbake på jobb nå, men for Silje fortsetter arbeidet for de barnehageansatte.

– Det er fantastisk å jobbe i barnehage, men også veldig krevende. Og grunnen til det er at bemanninga er så lav som den er, den står ikke i takt med endringene i samfunnslivet generelt. Man må ha tid til å se barna. De første årene i livet er så utrolig viktig for et menneske. Det å gi ro og stabilitet til et barn, det tjener vi på som samfunn.