8. mars - Kvinnedagen

Den ikoniske posteren fra 1943 ble senere brukt som symbol for kvinnebevegelsen. (Foto: Av J. Howard Miller /National Museum of American History.)

8. mars, den internasjonale kvinnedagen er snart her. En dag vi markerer kampen for likestilling. Dagen kvinner over hele verden over, markerer sine kampsaker. Hvorfor? Fordi vi fremdeles ikke er likestilte, selv i rike Norge.

07.03.2023 av Ruth Olsen
Sist oppdatert: 07.03.2023

Lønnsforskjellene følger det kjønnsdelte arbeidsmarkedet, hvor kvinner jobber mer deltid enn menn. Vi vet at det fortsatt er alt for mange kvinner som jobber ufrivillig deltid. Når kvinner må ta til takke med deltid er det et bidrag til økonomisk avhengighet og manglende selvstendighet. Lavere kjøpekraft, vanskeligere å komme inn på boligmarkedet og dårligere pensjon.

Fortsatt stor kunnskapshull og tette når det kommer til kvinnehelse

Det helt åpenbare forskjeller mellom kvinner og menn. Kjønn har betydning for helse. Kvinner og menn har ulik biologi, de lever ulike liv, og de rammes ulikt av sykdom. Alt fra menstruasjonssmerter, ubehag, bivirkninger av prevensjonsmidler og svangerskap er unikt for kvinner.

Kvinnehelseutvalget har også lagt fram sin utredning

Den store forskjellen— Om kvinners helse og betydningen av kjønn for helse viser at

• Kvinners helse har lav status.
  • Mangelfull samordning gir dårligere helsetjenester.
  • En sviktende kunnskapsbro er et hinder for at kunnskap når fram til tjenestene.
  • Kvinners stemmer får for lite gjennomslag.

Kvinnehelseutvalget bekrefter og at kvinnehelsen blir systematisk nedprioritert. I det norske helsevesenet, av myndighetene og i akademia. Mannlige kropper blir ofte brukt som en mal innen medisinsk forskning. Det er viktig å poengtere at en sterkere prioritering av kvinnehelse ikke må bety nedprioritering av menn, det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Dette viktig kamper å ta for at kvinner skal få bedre livskvalitet og i ytterste konsekvens kan bety liv eller død.

Kvinnekamp- på tvers av landegrenser.

Selv om 8. mars er internasjonal dag, er det langt ifra alle som kan markere denne dagen fritt. Vi må stå sammen og marker dagen i felleskap og soldartet med kvinner over hele verden. Vi står i solidaritet med kvinner og jenter i Afghanistan som nå er i en situasjon der tidligere rettigheter de hadde blir tatt fra dem. Det gjør dem ekstremt sårbare overfor ulike farer og trusler.

Vi står også i solidaritet med jentene og kvinnene i Iran, som blir nektet utdanning og arbeid, og deres kamp mot moralpolitiet og kvinners og jenters rett til å kle seg som de selv ønsker. Alle kvinner verden over skal ha retten til å bevege seg fritt. Alle kvinner verden over skal ha retten til å gå utenfor huset uten å be om en manns tillatelse eller ha behov for beskyttelse. Uansett hva de har på seg. Jenter hører til i et klasserom, ikke som brud. Jenter og kvinner i Afghanistan under Talibans styre, og jenter og kvinner i Iran, vi står i solidaritet med dere.

Jenter og kvinner opplever utstrakt diskriminering og vold i alle deler av verden. Diskriminering og undertrykkelse av kvinner er brudd på menneskerettighetene, og hindrer utvikling og fred. Det er viktig å stå å markere denne dagen for alle dem som ikke har en stemme selv, de som lever under styrer der det kan koste livet å utrykke sin misnøye om helt grunnleggende menneskelig behov.

Fagforbundet vil fortsetter å kjempe for likeverd, likelønn og like muligheter!

Vi håper at en gang kan man feire 8 mars i alle land. Vi håper og jobber for en tid der kvinneforakt og kjønnsdiskriminering er et gammelt minne. At lover og samfunnet er justert for likestilling for kvinner og mennesker - uansett kjønn og legning.

Likestilling kommer ikke av seg selv!

Gratulerer med dagen!