Dobbeltmoral. Krig og okkupasjon i Palestina.

Ragnar Steinstad var med i Fagforbundets delegasjon til  Gaza i  2014

Ragnar Steinstad var med i Fagforbundets delegasjon til Gaza i 2014 (Foto: Julie Strand)

Krigen har kommet veldig nær oss i disse tider. Hvis en spør folk hva de mener om krigen i Ukraina, er fordømmelsen sterk og enstemmig. Våre sentrale politikere og partier er også sterke i sin fordømmelse av Russlands invasjon og okkupasjon. De bruker store ord om brudd på folkeretten og støtte til kravet om nasjonal sjølråderett. Krig er menneskeskapt ondskap der folk blir utsatt for lidelser, død og ødelagte hjem. Men det er noen som har makt til å føre krig, kriger som tjener deres økonomiske og politiske interesser.

21.02.2023 av Ragnar Steinstad, tidligere Fagforbundets ambassadør for Palestina
Sist oppdatert: 23.02.2023

Hvorfor reagerer våre politiske myndigheter og allierte så forskjellig på kriger, og okkupasjon? Er det slik at norske myndigheter boikotter, noen ganger leverer våpen til de som kjemper mot en okkupasjonsmakt, er kompromissløse i forhold til løsninger, og hevder de er for rettferdighet. Og i en annen krig og okkupasjon, samarbeider de med og støtter en okkupasjonsmakt.

Aksepterer de at norske økonomiske interesser og statlige fond tjener på okkupasjon? Er det slik at vi i Norge har militært samarbeid og selger våpen til en okkupasjonsmakt som fordriver lokalbefolkningen, og som har innført et apartheidsystem i forhold til de som er okkupert? Svaret er dessverre at Norge, uansett farge på regjeringa, har et godt samarbeid med staten Israel. På slutten av 2022 stemte flertallet i generalforsamlinga i FN for at den internasjonale domstolen i Haag (ICJ)skal behandle og ta stilling til Israels okkupasjon av palestinsk område. Norge stemte avholdende.

Helt siden 1948 har Staten Israel okkupert palestinsk land. Siden 1967 har FN vedtatt at Vestbredden, Øst- Jerusalem og Golan-høyden er okkupert område. I Gaza er et område med 2 millioner mennesker stengt inne i det mange sier er verdens største fengsel. Området er militært kontrollert, og blir jevnlig bomba av Israel. Israel bosetter sine folk ulovlig på okkupert område og har bygd en folkerett-stridig mur på ca. 70 mil mellom Vestbredden og Israel.  Israel har revet 55 000 palestinske hus og strukturer siden 1967.

På Skien bibliotek så vi for kort tid siden dokumentarfilmen «Schoolyard» om Israels invasjon i en palestinsk flyktningeleir i Libanon i 1982. To personer fra Skien var solidaritets-helsearbeidere i flyktningleiren, der tanks og soldater fra Israel rulla inn og la i ruiner både leiren og sykehus. De fortalte om sine opplevelser, og at de blei tatt til fange og var vitne til både drap og tortur. Men diplomati og norsk pass gjorde at de kom hjem uten de store fysiske skadene.

Men er dette historie?  Onsdag 26 januar 2023 blei 9 palestinere drept i et israelsk militært raid i Jenin på Vestbredden. 2022 har vært det verste og mest dramatiske år for de okkuperte palestinerne på 20 år. FNs nødhjelpskontor OCHA dokumenterer at 183 palestinere ble drept av israelske styrker. Blant dem 39 mindreårige og åtte kvinner. På Gaza blei 32 drept og 10 000 såret etter Israelske bombe-angrep.  Israels okkupasjon tok også hjemmet og livsgrunnlaget fra ca. 950 palestinske familier i de okkuperte områdene. I Jenin blei en Al Jazeeras-journalist, Shireen Abu Akled, skutt og drept av en israelsk soldat.

Amnesty Internasjonal sier at disse drapene er et ledd i et apartheidsystem som bygger på voldelig undertrykkelse og forbrytelser i henhold til folkeretten. I samme periode er 21 israelere drept av palestinerne. I tiår etter tiår har Israel brutt folkeretten på det groveste, og millioner av palestinere er rammet av okkupasjon, apartheid-regime og lever som flyktninger. Når vi ser bilder fra bomba boligblokker i Ukraina, reagerer vi med avsky og total fordømmelse av regimet til Putin og går til total boikott av Russland.

Da jeg var i Gaza i 2014, så jeg ned i et krater av sand og teglstein etter det som hadde vært en boligblokk, og folk greide ikke å identifisere sine døde. Staten Israel fører krig mot det palestinske folk. Årsaken er at hele området som i dag er Israel og okkupert palestinsk område, skal bli en stat for jødiske folk. 30 desember 2022 sa Statsminister i Israel, Netanyahu, «Dette er grunnlinja i landets regjering, som ledes av meg: Det jødiske folk har en eksklusiv og udiskutabel rett til alle områder av landet Israel. Galilea, Negev, Golan, Judea og Samaria». Dette er ikke noe som har dukka opp etter den nye ekstremt høyreorienterte regjeringa i Israel. Det ble vedtatt som israelsk lov for mange år siden.

I oktober 2021 stempla Israel seks palestinske menneskerettighetsorganisasjoner som terror-organisasjoner. Flere av disse sivile organisasjonene har samarbeidd med Fagforbundet og Norsk Folkehjelp. Tross krav fra flere europeiske land, har Israel ikke kunnet dokumentere sine terror-påstander.

I forbindelse med Russlands angrep på Ukraina, satte regjeringen umiddelbart i verk boikott av idrett, kultur og samarbeid med Russland. Og de lever våpen til Ukraina verdt flere milliarder. Men i krigen som Israel fører mot palestinerne, har ulike norske regjeringer økonomisk og politisk samarbeidd med okkupasjonsmakta. Det har blitt brukt norsk militært materiell i krigen på israelsk side. Det statlige norske oljefondet har investeringer i virksomheter knytta til okkuperte områder i Palestina. Vår statsminister har vært klar i sin fordømmelse av Russlands invasjon i Ukraina og Putin. Men det var trist å høre at han gratulerte Israels nye statsminister, Netanyahus, og hans regjering.

Hvis den Norske AP-SP regjering og flertallet av Stortingspartiene skal bli trodd på sin moralske og politiske fordømmelse av krigen i Ukraina, må det også gjelde Israels krig mot Palestina. Hvorfor går ikke Norge og andre land til full boikott av Israel?

Svaret er like enkelt som det er ubehagelig. USA er økonomisk, politisk og militært avgjørende for Israels krig, og USA er vår viktigste allierte. Norge har ikke noen sjølstendig utenrikspolitikk, men ryktet sier at de disponerer en kopimaskin i det amerikanske utenriks-departementet.

Er det for mye forlangt at Norge endrer sin utenrikspolitikk fra dobbeltmoral til moral, og hjelper palestinerne til å få rettferdighet og frihet fra okkupasjon.

Kronikken ble først publisert i Telemarksavisa 21. februar 2022