NOTIS: Krever økt kjøpekraft

Mette Nord, Fagforbundets leder under LOs representantskapsmøte.

Mette Nord, Fagforbundets leder under LOs representantskapsmøte. (Foto: Arash Nejad/Nyebilder/LO)

Fagforbundet-leder Mette Nord er fornøyd med beskjeden fra et samlet LO. I år skal lønna stige mer enn prisene.

22.02.2023
Sist oppdatert: 22.02.2023

LOs representantskap har vedtatt at det skal krever reallønnsvekst for alle arbeidstakere i mellomoppgjøret 2023. Det betyr at kjøpekrafta skal opp.

– Hovedkravet for lønn er å sikre lønnstakernes andel av verdiskapingen og økt kjøpekraft, heter det i uttalelsen som nå er vedtatt.

Flere henger etter

I fjor steg prisene her til lands med 5,8 prosent, og de aller fleste opplevde dermed i realiteten en lønnsnedgang. For mange av Fagforbundets grupper har hatt en reell lønnsnedgang i flere år.

Det gjelder ikke minst kommuneansatte. Derfor er Mette Nord fornøyd med at LO har vedtatt å prioritere denne gruppa.

– Vi ser at spesielt ansatte i kommunene har hatt ei dårligere lønnsutvikling enn andre grupper. Derfor må kommuneansatte få et ekstra løft i årets oppgjør, sier Nord.

Lavtlønte skal prioriteres

Hun påpeker at det er de med lavest lønn som rammes hardest ramma når prisene går opp. Det er de som må bruke den største andelen av lønna på strøm, tak over hodet og basisvarer. Hun er glad for at hele LO-familien vil løfte de med minst.

– Alle merker de økte prisene og økte renter, men det er de lavtlønte som bærer den tyngste børa som følger av økte priser og negativ reallønnsutvikling. Derfor skal vi utforme krava med de lavest lønte som prioritet, slik at forskjellene i samfunnet ikke øker, sier Nord.