banner barnehagedagen 2023

NOTIS Liten og stor: Barnehagedagen 14. mars

Barnehagedagen markeres over hele landet 14. mars. Tema for dagen er betydningen av flere ansatte i barnehagen. Det blir holdt et åpnet seminar kvelden før, som også er mulig å følge digitalt. Påmelding på fagforbundet.no/yrke/barnehage/barnehagedagen/. Der finnes også materiell og faglig inspirasjon.

Mette Nord, Fagforbundets leder under LOs representantskapsmøte.

NOTIS: Krever økt kjøpekraft

Fagforbundet-leder Mette Nord er fornøyd med beskjeden fra et samlet LO. I år skal lønna stige mer enn prisene.

Fire i farta

Hva blir viktig i årets lønnsoppgjør? Oss tillitsvalgte har spurt fire av deltakerne på LOs representantskap om hva de tenker om mellomoppgjøret 2023.

NOTIS: Nytt nattskift rammer lønna

GOD SPREDNING: Hos KLP får du full oversikt over hvor pensjonsbeholdningen din plasseres.

Her plasseres pensjonen din

Har du noen gang lurt på hva KLP gjør med alle milliardene de forvalter på vegne av alle oss som er medlemmer? Her får du oversikt.

Skulder ved skulder: Fagforbundet Larvik. Fra venstre: Vegard Holt Hansen, nestleder og leder Yrkesseksjon helse og sosial, Trine Lise Kiste, hovedtillitsvalgt og leder Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, Hilde Kjær Fagerholt, leder, Torgeir Hvaara, plasstillitsvalgt ved Furuheim sykehjem og Lisbeth Digre, hovedverneombud.

– Folk ble overvåka på jobb

I tre uker filma NRK i skjul på arbeidsplassen. Fagforeninga og vernetjenesten i Larvik mener det viktigste i slike situasjoner er å stå samla, og samarbeide godt.

Står på: Streikevakter ved Teisentoppen barnehage i Oslo.

Streiker for en god og rettferdig pensjon

Natt til torsdag 16. februar ble det klart at meklinga for Fagforbundets medlemmer i private barnehager i NHO ikke førte fram. Dermed gikk 42 Fagforbundet-medlemmer ut i streik. Det gjelder et lite tariffområde, men de kjemper for en stor sak.

Tiss, bæsj og dopapir? ­Linda (t.v.) og Vilde forteller om langt mer enn disse tre tingene som faktisk skal i do. De fremmer interessen for renseanlegg- og prosessoperatør-yrket med sin egen konto på sosiale medier, «Jentene i kloakken».

Linda og Vilde er «jentene i kloakken»

De finner mye mer enn tiss, bæsj og dopapir. Kanskje har du allerede sett bildene av «Jentene i kloakken» på Instagram eller LinkedIn. Linda og Vilde bruker sosiale medier for å snakke opp fagarbeideren, renseanlegg- og prosessoperatør-yrket.

Hvert år er det noen tusen medlemmer som faller ifra av naturlige årsaker. Som tillitsvalgt er det lurt å kjenne til hvilke rettigheter et dødsfall utløser for de etterlatte.

Når et medlem dør

Fagforbundet organiserer over sju prosent av Norges befolkning. Det betyr også at en del medlemmer går bort hvert år. Flere tusen, faktisk. Som tillitsvalgt er det lurt å kjenne til hvilke rettigheter et dødsfall utløser for de etterlatte. Her er sjekklista.

Stine Westrum.

Står på kvinnekrava

Kampen for kvinnefrigjøring ligger i beinmargen til Stine Westrum, og hun er ikke i tvil om hvor trykket bør legges. — Når arbeidsplasser blir så helseskadelige at folk enten blir uføre eller må gå ned i stilling, så må vi gjøre noe med arbeidstida.

Heder og ære: Sølvi ble feiret av de andre medlemmene og Fagforbundets kompetansesenter i Rogaland i fjor høst.

Sikret tariffavtale etter 18 år

Takket være viljen til en helt spesiell tillitsvalgt, har en liten internatskole i Suldal kommune endelig fått tariffavtale. Det tok nesten to tiår, mye tålmodighet og pågangsmot.

Kirsten Gunvor Løth.

Fagbevegelsen i Danmark forsvarer fridag

Den danske regjeringa vil fjerne en helligdag for å skaffe mer penger til staten. Forslaget har skapt store protester. I slutten av februar hadde nærmere en halv million personer signert fagbevegelsens felles opprop mot forslaget.

Høy organisasjonsgrad gir resultater: Mange vet ikke at det innebygd i tariffavtalen kan ligge betydelige erstatningssummer både ved uførhet og død.

En million gjemt i tariffavtalen

I neste OSS tillitsvalgte kan du lese om hva som skjer med medlemskapet når et medlem dør, og hvilke ordninger som blir eller kan bli utløst for de etterlatte. Men det er ikke bare Fagforbundets egne ordninger som kan gi utbetalinger ved død. Mange tariffavtaler har gruppeforsikring som kan utløse større summer ved bortgang, opp mot en million kroner.

Illustrasjon - kokeboka.

Sånn lukkast du med oppgåvedeling

Oppgavedeling handlar om å anerkjenne kompetansen til alle yrker og finne betre måtar å gjere ting på. Men korleis kan ein lokal tillitsvald få til dette i praksis?

Illustrasjon.

Gjennombrudd for brannfolk med kreft

En fersk kjennelse i Trygderetten gir nytt håp for brannfolk som har blitt kreftsyke av jobben.

Nytt om navn

Illustrasjon.

Tid for felles handling

I fellesskap skal vi sikre velferdsstaten både for dem som har bygget den og for generasjonene som kommer.

Jeanette håper at flere unge kandidater vil stille til valg til høsten.

Ordførerkandidat for andre gang

På tross av sin unge alder er det ikke første gang at leder av Fagforbundet Ung stiller til valg som ordførerkandidat.