Den internasjonale morsmålsdagen

Fra venstre til høyre: Jeron Joseph, Keyty Planeta og Abdullah Alshammari er minoritetsnordmenn med kulturer fra Sri Lanka, Polen og Irak. (Foto: Privat)

636 934 elever i Norge hadde morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring og særskilt norskopplæring i 2021. Fagforbundet mener at det viktig for at norskopplæringa til minoritetsspråklige må styrkes og forbedres.

21.02.2023 av Jeron Joseph
Sist oppdatert: 21.02.2023

I dag er det den internasjonale morsmåldagen. Vet du hvor mange som er innvandrere i Norge eller er norskfødte med innvandrerforeldre? Tallene er 819 356 og 205 819. Dette er betydelige økninger fra 2021 og vil trolig fortsette å øke.

Det betyr også at flere med denne slags type bakgrunn vil sitte vedsiden av deg på skolen, arbeidsplassen eller på din lokale kafé. For at vi skal kunne kommunisere med hverandre er det viktig at opplæringen vi har i norsk er kvalitativ og noe man kan ha med til de forskjellige situasjonene.

I Fagforbundet, så verdsetter vi mangfold. Vi mener at veien inn i studie- og arbeidslivet er gratis obligatorisk opplæring i norsk og samfunnskunnskap for alle minoritetsspråklige som kommer til Norge. Videre må man også ivareta det kulturelle opphavet som man arver.

Eksempler av dette er våre medlemmer i ungdomsutvalget i Fagforbundet Vestland. Her har vi flere som er norskfødte med innvandrerforeldre. Nestleder i ungdomsutvalget, Keyty som er barne- og ungdomsarbeider i barnehagen bruker sin språk- og kulturerfaring i samtaler og oppfølging med polske foreldre og barn.

Abdullah er i dag hovedtillitsvalgt på fulltid, men da han var i arbeid som helsefagarbeider kom han i møte med minoritetsnordmenn. Abdullah kan fortelle at på jobben kunne han treffe både ansatte og beboere med forskjellig bakgrunn.

"Spesielt beboere på eldrehjem som kanskje vant med noe annet enn det man hadde hjemme. Overgangen fra å bo hjemme til en institusjon kan være vanskeligere, når man også må omstille hverdagen sin fra det man er vant med". - Abdullah Alshammari, hovedtillitsvalgt i Sunnfjord kommune.