Fire i farta

Hva blir viktig i årets lønnsoppgjør? Oss tillitsvalgte har spurt fire av deltakerne på LOs representantskap om hva de tenker om mellomoppgjøret 2023.

21.02.2023 av Ingrid Myhr
Sist oppdatert: 23.02.2023

Tarjei Leistad, fylkesleder Fagforbundet Trøndelag
Tarjei Leistad, fylkesleder Fagforbundet Trøndelag (Foto: Ingrid Myhr/ Fagforbundet)

Tarjei Leistad, fylkesleder Fagforbundet Trøndelag

Årets lønnsoppgjør blir vanskelig, men det blir viktig å sikre medlemmene våre økt kjøpekraft. Det blir spesielt viktig at vi løfter de kommunalt ansatte som de siste tre årene har ramla av lasset.

Olaug Skau, hovedtillitsvalgt i Vestfold og Telemark fylkeskommune
Olaug Skau, hovedtillitsvalgt i Vestfold og Telemark fylkeskommune (Foto: Ingrid Myhr/ Fagforbundet)

Olaug Skau, hovedtillitsvalgt i Vestfold og Telemark fylkeskommune

Årets lønnsoppgjør blir krevende, men veldig viktig. Lønningene må stige mer enn prisene. Vi skal ha økt kjøpekraft. Og hele laget skal med!

Helge Sporsheim, nestleder yrkesseksjon helse og sosial
Helge Sporsheim, nestleder yrkesseksjon helse og sosial (Foto: Ingrid Myhr/ Fagforbundet)

Helge Sporsheim, nestleder Yrkesseksjon helse og sosial

Vi må forhindre fattige arbeidere, vi må motvirke klasseskiller og heve lønna til de som har minst. V i må ha økt kjøpekraft. Kommunene har hatt har flere år med lønnsnedgang. Med økene priser og med tanke på den økonomiske situasjonen så må vi løfte hele laget.

Ingunn Reistad Jacobsen, leder for yrkesseksjon samferdsel og teknisk
Ingunn Reistad Jacobsen, leder for yrkesseksjon samferdsel og teknisk (Foto: Ingrid Myhr/ Fagforbundet)

Ingunn Reistad Jacobsen, leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk

Resultatet er svært viktig, spesielt for de som sliter med å få endene til å møtes. Økte matpriser, økt rente og strømutgifter er vanskelig for mange. Derfor er det viktig at vi styrker hele laget og har fokus på å redusere forskjeller, slik at de som rammes hardest av den økonomiske situasjonen får lik uttelling i kronebeløp. Målet er reallønnsvekst.