– Folk ble overvåka på jobb

Skulder ved skulder: Fagforbundet Larvik. Fra venstre: Vegard Holt Hansen, nestleder og leder Yrkesseksjon helse og sosial, Trine Lise Kiste, hovedtillitsvalgt og leder Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, Hilde Kjær Fagerholt, leder, Torgeir Hvaara, plasstillitsvalgt ved Furuheim sykehjem og Lisbeth Digre, hovedverneombud. (Foto: André Haugen)

I tre uker filma NRK i skjul på arbeidsplassen. Fagforeninga og vernetjenesten i Larvik mener det viktigste i slike situasjoner er å stå samla, og samarbeide godt.

20.02.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 13.03.2023

– Uansett om vi har blitt sladda, uansett om det ikke er oss det er retta fokus mot, så er det en enorm belastning å bli filma, sier plasstillitsvalgt Torgeir Hvaara ved Furuheim Sykehjem.
Opptakene på sykehjemmet i Larvik, der Fagforbundet har 64 medlemmer, pågikk døgnet rundt i tre uker på et pasient­rom. En liten del av opptaka ble vist i NRK Brennpunkts dokumentar «Omsorg bak lukkede dører», som ble sendt 25. januar.
– Det var sjokk, frykt, tårer og ikke minst sinne. Folk ble jo overvåka på jobb, sier hovedverneombud Lisbeth Digre.

Leter etter skjult kamera

De tillitsvalgte i Larvik forteller om en enorm uro blant ansatte på Furuheim, en uro som også har spredd seg til flere sykehjem. Ansatte leter etter kameraer og føler seg overvåka. Ved et tilfelle ble det samla inn radonmålere, i frykt for at det skulle være skjulte kameraer. Noen er redde for å gå på do.
– Tryggheten forsvinner, forteller Hilde Kjær Fagerholt, leder i Fagforbundet Larvik.
Samarbeidet mellom fagforeninga, vernetjenesten og arbeidsgiver har vært uvurderlig i møte med krisa som rammet kommunen da de først fikk vite om opptaka. Rolleforståelsen og samarbeidet er noe de har jobba mye med, og de har tatt med seg gode vaner som ble utarbeida under pandemien, forteller de tillitsvalgte.

Samla

– Vi har stått skulder ved skulder. Det har ikke vært noe vi og dem, det har vært oss. Vi har vært samla hele veien, forteller Fagerholt.
Både verneombud og tillitsvalgte skryter av arbeidsgiver, som har delt all informasjon åpent hele veien. Fagforeninga fikk også komme til Furuheim Sykehjem, hvor de var til stede hver dag i en hel uke. Da var det satt av et eget rom og leid inn ekstra bemanning slik at de ansatte fikk tid til å prate med vernetjenesten, bedriftshelsetjenesten og tillitsvalgte ved behov.
– Jeg tror det har vært viktig for de ansatte at vi har vært synlige. Det viktigste vi kunne gjøre, var å si til de ansatte at vi var der for dem. At de kunne ringe eller komme til kontoret hvis det var noe de ville snakke om, sier Fagerholt.
NRK har begrunna bruken av skjult kamera med at de ikke kunne fått den samme informasjonen på noen annen måte. Den oppfatningen deler ikke fag­foreninga.

Ønsker klare regler

– Vi er ikke redde for å si hvordan det er, for det er veldig mye vi kan bli bedre på. Det vet vi, og det jobber vi med hele tida, sier Hvaara.
De tillitsvalgte i Larvik beskriver situasjonen som altoppslukende. Mens debatten fortsetter å rase i lokalavisa, håper de at ting snart roer seg. Samtidig tynger usikkerheten rundt spørsmålet om bruken av skjult kamera.
Larvik kommune har nå  varslet at de vil be Datatilsynet og Arbeidstilsynet vurdere om sykehjemsansatte må godta å bli filma i det skjulte.
– Det er viktig at vi får klarlagt rammebetingelsene for framtidas arbeidsmiljø, og om overvåkning er noe vi må forberede oss på og akseptere i arbeidslivet, har kommunedirektør Gro Herheim uttalt til Kommunal Rapport.