Linda og Vilde er «jentene i kloakken»

Tiss, bæsj og dopapir? ­Linda (t.v.) og Vilde forteller om langt mer enn disse tre tingene som faktisk skal i do. De fremmer interessen for renseanlegg- og prosessoperatør-yrket med sin egen konto på sosiale medier, «Jentene i kloakken». (Foto: Privat)

De finner mye mer enn tiss, bæsj og dopapir. Kanskje har du allerede sett bildene av «Jentene i kloakken» på Instagram eller LinkedIn. Linda og Vilde bruker sosiale medier for å snakke opp fagarbeideren, renseanlegg- og prosessoperatør-yrket.

20.02.2023 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 02.03.2023

– Vi har verdens beste jobb, men vi har slitt i mange år med at det er store fordommer knytta til yrket, og spesielt til damer i bransjen, forteller Linda Fornes, som står bak sosiale medier-satsingen «Jentene i kloakken» sammen med Vilde Krogevoll Bøe.

For 13 år siden starta hun i IVAR, som er det interkommunale renseanlegget på Jæren. Med fire svære pumper, hver av dem med kapasitet på fire tusen liter i sekundet, sier det seg selv at det er et omfattende anlegg. Her gjør de alt fra å ta vannprøver, reparere maskiner som går i stykker eller sørger for at alt du ikke skal kaste i do ikke ødelegger for mye av anlegget.

Jentene i kloakken
Her er noe av det Vilde har funnet, som på ingen måte skal i do! (Foto: Privat)

Døde slanger og klokker

– Mange har nok et inntrykk av at man med en fagutdanning som dette, så må man jobbe med mannfolk i femtiåra med rumpesprekken ute, og at alt vi gjør er å vasse i bæsj. Men her pumper vi opp mange liter i sekundet, så det sier seg selv at vi ikke ser stort av det. Det vi ser er avfallet som folk kaster feil, forteller Vilde, som starta som lærling på anlegget i 2016.

For det er bare tre ting som skal i do: Tiss, bæsj og dopapir. Men det er langt flere ting som finner veien gjennom kloakkrøra, selv om folk har blitt flinkere. Linda ramser opp: Filler, bind og tamponger, våtservietter, kontaktlinser, plastikk, q-tips, snus, klokker, briller, airpods, truser, en død slange, vibrator som fortsatt vibrerte, bankkort, leker og kondom med innholdet intakt, for å nevne noe.

Nå håper de at flere får øynene opp for bransjen, og at spesielt kvinner skjønner at dette er en rå jobb.

Jentene i kloakken
På klesfronten har det også gått fremover. Etter mange år får de endelig arbeidsklær til damer. (Foto: Privat)

Gode forbilder

– Vi har ikke så mange damer å se opp til, så derfor skal vi være gode forbilder. Det prøver vi å få til blant annet ved å vise frem yrket i sosiale medier. Mye har endra seg til det bedre siden jeg starta for 13 år sida. Da var det nok enda flere fordommer mot kvinner i yrket, og fortsatt er det sånn at eksterne folk heller henvender seg til menn enn damer, sier Linda.

– Men vi vet hva vi driver med og hvor avansert det er, og gidder ikke ta dritt fra mannfolk, sier Vilde.

Slik kan du lykkes med sosiale medier

Ønsker du å vise frem yrket ditt på sosiale medier? Da har Vilde og Linda noen gode råd:

• Det er viktig å vise frem menneskene, vise folka på gulvet.
  • La seerne få et ansikt å relatere til og bli kjent med.
  • Ta bilder gjerne tett på ansikter.
  • Vis frem ting som er gjenkjennbart for andre. Også flaue ting.
  • Spill på følelser og spesielt humor.

Les mer på Instagram-kontoen Jentene i kloakken