Kjempet tre år for tjenestebiler

Plasstillitsvalgt Merete Gaupset og hovedstillitvslagt Trine Åkvik (med tommel opp) tester en av de nye tjenestebilene. (Foto: (Foto: Fagforbundet / Lars Helgerud))

Fram til nå har ansatte i hjemmetjenesten i Kristiansund måttet bruke private biler på jobb. Etter press og nitidig arbeid fra fagforeninga stiller endelig kommunen med tjenestebiler.

06.02.2023 av Torgunn Gunnarsen
Sist oppdatert: 06.02.2023

20.01.2023 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 26.01.2023

– Dette er en stor seier for oss, sier hovedtillitsvalgt Trine Åkvik i Fagforbundet Kristiansund.

Hun inviterte til feiring med de ansatte i hjemmetjenesten da avtalen med åtte nye biler var på plass.

De ansatte i hjemmetjenesten i Kristiansund kommune
De ansatte i hjemmetjenesten i Kristiansund kommune (Foto: Fagforbundet / Lars Helgerud)

Langvarig kamp

Åkvik forteller om en lang prosess. Det har tatt tid å overbevise kommunen om viktigheten av tjenestebiler, og ikke minst kom koronaen som gjorde arbeidet vanskeligere.

– Til slutt forsto også kommunen hvor viktig dette er, og etter det har egentlig arbeidet gått veldig bra, forteller Trine.

Hun skryter av enhetslederen for hjemmetjenesten for virkelig å ha jobba sammen med de ansatte og tillitsvalgt for å få på plass tjenestebiler.

Bedre arbeidshverdag

Hovedtillitsvalgt hos hjemmetjenesten i Kristiansund forteller at dette betyr enormt mye for de ansatte.

– Dette letter hverdagen for alle. Tidligere måtte vi alltid ha bil til disposisjon. Var bilen på verksted, måtte vi lease oss en bil. Det koster mye penger. Nå har vi en trygg bil som er ferdig opplada og venter på oss når arbeidsdagen starter. Vi er kjempelykkelige alle sammen, stråler Trine Åkvik.

Service og leiebil

Wenche Henden har jobbet i hjemmetjenesten i 30 år. Nå er hun glad for å slippe bruke egen bil.

– Vi har tapt penger på å bruke egen bil. Med økte kostnader til drivstoff, forsikring, service og stadig dekkskift blir det dyrt. For eksempel er rattet mitt helt ødelagt etter flere år med spriting av hender etter besøk, forteller Henden.

Likestillingsproblem

Hjemmetjenesten i Kristiansund er den siste avdelinga som har hatt krav om at de ansatte må stille med egne biler. Andre avdelinger har hatt tjenestebiler i lang tid.

– Hjemmehjelpa er et kvinnedominert yrke, men hadde det vært et mannsdominert yrke ville det ikke vært snakk om å bruke privatbil på oppdrag. De har nok møtt en større forståelse i kommunen når de har rasla med sablene sine, enn når vi har kjempa for å få biler.

Det har tatt noen år, men nå er vi bare glade for at vi har fått biler på linje med resten av kommunen, avslutter Åkvik.

Slik gjør du det:

Trine Åkvik forteller hvordan du kan gå frem for å gjøre det samme:

Først må du alliere deg med den lokale fagforeninga di. Bla opp i arbeidsmiljølovens paragraf 4.4.2. Loven forteller hvilken tilrettelegging arbeidsgiver er pliktig til å gi for at man skal kunne gjennomføre arbeidet sitt.

I tillegg kan du argumentere med likestillings- og diskrimineringsloven og bruk formålsparagrafen der. Den slår fast at det ikke skal skapes større diskriminering enn det vi har dag. I dag er det stort sett bare kvinner som må bruke egne biler i arbeidet sitt, og det er diskriminerende.