Det er på tide å prioritere ny arkivlov

Dagens arkivlov er utarbeidet i helt annen tid. Nå haster det med en endring.

Dagens arkivlov er utarbeidet i helt annen tid. Nå haster det med en endring. (Foto: (Foto: Sergey Yarochkin / Mostphotos))

Signalene vi har fått fra Kultur- og likestillingsdepartementet tyder på at ny arkivlov tidligst kan fremmes på Stortinget våren 2024. Det er hele fem år siden arkivlovutvalgets rapport så dagens lys.

01.02.2023 av Torgunn Gunnarsen
Sist oppdatert: 01.02.2023

03.01.2023 av Trond Finstad
Sist oppdatert: 04.01.2023

Hvorfor er det slik at arkivloven ikke prioriteres? Det handler jo til syvende og sist om våre demokratiske rettigheter.

At det offentlige dokumenterer hvordan blant annet makt og penger forvaltes, er en grunnstein i vårt samfunn. Derfor trenger vi tydelige regler for hvordan dette skal gjøres. Dagens lov ble vedtatt i 1992, og svarte på datidens utfordringer. Den bygger på en papirtankegang. Vi vet at det i dag finnes både teknologi og andre samarbeidsformer og forutsetninger som ikke fantes den gang. Vi er en del av et helt annet samfunn. Vi ser at det både er ressurskrevende og lite effektivt for våre medlemmer å stadig vurdere om digitale praksiser og løsninger ligger innenfor dagens lovverk.

Som et tilsvar på kritikk påstår Kultur- og likestillingsminister Trettebergstuen at dagens arkivlov ikke er utdatert og at den ikke vil bidra til å hindre utvikling og digitalisering av forvaltningen. Vi derimot mener at dagens arkivlov gir stor grad av juridisk usikkerhet for våre medlemmer og er til hinder ved blant annet bruk av fellesløsninger og skytjenester. Slik vi ser det er det enklest å tolke loven ved tradisjonelle prosesser. Våre medlemmer må hver dag gjøre retolkninger for å tilpasse loven til dagens situasjon. Dette er ikke hensiktsmessig.

Det haster med ny arkivlov! Det er i dag et stort gap mellom det vi tar vare på og det vi burde ta vare på, og dette gapet kommer til å vokse i takt med digitaliseringen i offentlig forvaltning. En undersøkelse gjennomført for Arkivverket viser at sju av ti offentlig ansatte ikke arkiverer det de skal. Fagforbundet mener at dette er svært bekymringsfullt. Viktigheten av arkivering favner ikke bare arkivmedarbeidere, men også hele arbeidsplassen, samt oss som enkeltmennesker. Manglende arkivering kan få store og alvorlige konsekvenser for vår rettsikkerhet, og ikke minst for ettertiden.

Kultur – og likestillingsdepartementet må være mer handlekraftige. Dagens lov er utdatert. Det bidrar til å hindre utvikling og digitalisering av både forvaltningen og dokumentasjonsforvaltningen. Skal vi klare å omstille oss, må vi anerkjenne utfordringene sammen. Våre medlemmer vet best hvor skoen trykker. Det er på tide at Kultur- og likestillingsdepartementet får hjulene i gang.

Trond Finstad, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet

Debattinnlegget ble først publisert i Dagsavisen 27. desember 2022.