Rettferdig skattegrep, mener Fagforbundet

Mette Nord

Bra for velferden: Fagforbundet mener en grunnrentebeskatning på naturressurser vil kunne styrke velferdstjenestene. (Foto: Birgit Dannenberg)

- Regjeringas skattegrep er godt, rettferdig og framtidsretta. Det er god fordelingspolitikk å hente inn skatt på overskudd fra bruk av naturressurser, som fiskeoppdrett og vindkraft. Dette vil også kunne styrke velferdstjenestene, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

28.09.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 28.09.2022

På en pressekonferanse tirsdag morgen kunngjorde statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum at regjeringa vil innføre grunnrenteskatt på havbruk og vindkraft.  De øker også skattesatsen for vannkraft og innfører en ekstraordinær avgift på vann- og vindkraft på grunn av de svært høye strømprisene. Det vil gi flere titalls tiltrengte milliarder i skattekassa.

– Fagforbundets 400.000 medlemmer står nå oppe i en økonomisk krise, der de opplever økende priser og stigende renter. For dem er det svært viktig at regjeringa tar grep som hindrer ytterligere økte priser og renter. Dette må skje på en måte som ikke går ut over velferdsordningene som vi alle er avhengige av. Da må hele laget bidra i spleiselaget, også laksemilliardærer og kraftselskap, mener Nord.

Fagforbundet har i lang tid argumentert for en grunnrentebeskatning som omfatter oppdrettsnæringa og vindkraftproduksjon.

– Fagforbundet mener at det er svært positivt at det nå blir skatt på superprofitten som hentes ut fra bruken av våre felles naturressurser. Det er er fornuftig og framtidsretta med en moderat beskatning av havbruks- og vindkraftnæringene. Samtidig er det veldig bra at disse skatteinntektene skal fordeles mellom lokalsamfunn og storsamfunn, sier Mette Nord.

Hun mener at regjeringens opplegg for kraftbeskatning også vil kunne bidra til økt kraftproduksjon i Norge, noe som vil kunne få ned de høye strømprisene.