Et eget folkeslag

Stine Sandum Mondal er ambulansearbeider og tillitsvalgt i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo. (Foto: Stine Sandum Mondal)

Hurra for ambulansepersonelldagen! Vi feirer folka i de gule bilene hver 21. september.

19.09.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 23.09.2022

Vi har intervjuet ambulansearbeider Stine Sandum Mondal i anledning ambulansepersonelldagen. Hun jobber for Oslo Universitetssykehus og er tillitsvalgt i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo.

Bakgunn som helsefagarbeider

- Jeg ble ambulansearbeider seint i livet. Da jeg var midt i tjueårene utdanna jeg meg til helsefagarbeider. Men med fire unger (i dag fem), og turnus, så forsto jeg at dette ikke gikk i lengden. Som helsefagarbeider fikk jeg nærkontakt med ambulanseyrket. Det ga mersmak. Så jeg søkte på utdannelse som ambulansearbeider, fikk plass og ble lærling i en alder av 31 år. Seinere har jeg tatt videreutdanning og jobben min kan i dag sammenlignes med en paramedisiners.

En livsstil

- Det jeg liker med jobben min er at den er uforutsigbar på godt og vondt. Jeg vet aldri om jeg må kjøre ti turer, eller det blir en rolig kveld. Jeg har fått sterke synsinntrykk fra ulykker og at folk dør. Og at du må være kjapp, fordi det handler om livet. Det gjør at ambulansepersonell er et eget folkeslag og at det er en livstil. Han jeg er gift med er også kollega. Det gjør jobben enklere, fordi vi har en felles forståelse av turnuslivet. Han er også medlem av Fagforbundet. Jeg vervet ham selv.

- Da jeg begynte for ti år siden var ambulansearbeid en mannsdominert bransje. Det har endret seg. Nå er vi halvparten hver. Det er den perfekte miks for enhver arbeidsplass. Kjønnene utfyller hverandre mener jeg. Ofte løser man oppgavene på forskjellig vis. Og det er greit å ha den balansen når vi har med voldelige pasienter å gjøre.

Fagforbundet i blodet

- Fagorganisering betyr mye for meg. Jeg er selv områdetillitsvalgt og begge mine foreldre er tett knyttet til fagbevegelsen. Da jeg begynte som helsefagarbeider i Eidsvoll kommune fikk jeg streng beskjed om å organisere meg. Jeg kom fra det private, hvor et hvert tegn på organisering ble motarbeidet. Nå er det jeg som er streng med mine unger. Sønnen min jobber på verksted og er med i Fellesforbundet. Det har ført til høyere lønn for hans del.

Viktig å være synlig som tillitsvalgt

- Vi har høy organisasjonsgrad på arbeidsplassen. Folk forstår betydningen av å få innflytelse på jobben og sikkerhet hvis det skjærer seg. Men det er en utfordring at vi har flere fagforeninger på arbeidsplassen. Vi samarbeider, men det splitter også. Og det benytter arbeidsgiver seg av. Det er svært viktig å være synlig som tillitsvalgt når folk kan velge. Det er ikke nok å vise til en sekk som vervepremie. Det er deg som tillitsvalgt som bør være premien. Selv er jeg opptatt av å være oppdatert, går på alle kurs og kan dra opp arbeidsmiljølovheftet full av gule merkelapper. Det har ført til at alle spør meg om arbeidsmiljøspørsmål, også folk fra andre fagforeninger. Det er fordi de stoler på min kunnskap. Og på ambulansedagen står jeg foran akuttmottaket på Kongsvinger sykehus med vaffelpressa for å møte alle stasjonene der. Omsorg og kunnskap er en uslåelig kombinasjon.