Solveig opptjente ikke et eneste pensjonspoeng på 35 år - men stolt av jobben har hun alltid vært!

Solveig Aagård-Nilsen

Solveig Aagård-Nilsen (Foto: Lasse Nordby)

09.09.2022 av Lasse Nordby
Sist oppdatert: 09.09.2022

«Jeg mener at alle jobber er viktig og jeg føler at jeg har gjort en god innsats i økende tempo etter arbeidsmengde og at jeg har vært en viktig «brikke» i tjeneste til folket i sorg og glede, sårbare faser av livet for mennesker.» ⁃ Solveig Aagaard-Nilsen, Sekretær/konsulent

1.september 1980 startet Solveig Aagaard-Nilsen på kontoret i Vågan prestegård’s kjeller. Som kontorassistent for soknepresten de 5 første årene og hadde hun jobb 2 dager i uken. Det utgjorde 1/3 stilling og kommunekassereren mente han kunne tilby henne en timelønn, da røyste soknepresten «bust» og sa om han virkelig mente at hun ikke skulle ha regulativlønn slik som de på kommunen hadde? Regulativlønnen kom på plass, men Solveig hadde så liten stillingsstørrelse at med det gamle systemet var hun under uketimetallet for opptjening av pensjonspoeng.

Etter 10 år ble Solveig forfremmet til kontorfullmektig og videre senere til sekretær og så nå konsulent. Hun er stolt av jobben og forteller hvor givende og interessant jobb det har vært. Mens prester, prestevikarer og organister har kommet og gått har hun vært kontinuiteten i virksomheten.

Soknene utviklet seg, ansatte flere medarbeidere og fasilitetene på kontoret ble bedre og bedre. I dag jobber de i et flott kontorfellesskap i Kabelvåg menighetshus.

Kontorfaget har vært under en rivende utvikling.

Jobben i 1980 gikk ut på brevskriving på skrivemaskin med «rettetast» etter diktafon/kladd, kirkebokføring og attestutskriving etter, klargjøring av papirer til dåp, fadderbrosjyrer, bok og attest. Utskriving av vigselsattest er det nå Skatteetaten som løser. Mens kirkebokføring her etter vigsel er det fremdeles Solveig som gjør.

Fra gudstjenester, dåp, 4 års bok, film til 5 åringer, bok til 6 åringer, konfirmanter, vigsel og bisettelse. Det følger kontorfaglig oppgaver med alle livets små og store milepæler. Når du vil finne ut hvem du stammer fra, er det det arkivfaglige arbeidet til medarbeidere som Solveig du er avhengig av.

Fleksibilitet har vært stikkordet i jobben hennes. Når arbeidsmengden har vært stor har Solveig stått på til alt var klarert og når det var roligere tider kunne jeg flexe litt. Jeg har trivdes disse 42 årene og går mot pensjonsalder til neste vinter. Fagorganisert har hun vært hele tiden, først i Norsk Kommuneforbund og deretter ble hun med inn i Fagforbundet.

Hun jobber i tillegg en 50% jobb i A/S Vinmonopolet – 3 dager pr. uke. Har innehatt den jobben i 32 år. Avslutter der 1.juni 2023, men ønsker å beholde kontorjobben på kirkekontoret en stund lenger, men dog ikke til hun blir 70 år.