Fire i farta

F.v. øverst Linn Flataune, Maren Oddvang, Jeron Joseph og Iselin Skattor.

F.v. øverst Linn Flataune, Maren Oddvang, Jeron Joseph og Iselin Skattor. (Foto: Fagforbundet)

OSS har spurt ungdomstillitsvalgte: Hva er den største utfordringa for studentene der du er, og hva mener du bør gjøres?

24.08.2022 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 01.09.2022

- Øk studiestøtta!

Linn Flataune, ungdomstillitsvalgt Fagforbundet Trøndelag:

- Tilbakemeldinger fra noen studentkontakter i Trøndelag er klare: Prisene for mat, strøm og husleie øker, men studenter får fremdeles samme stipend – øk studiestøtta til 2G!

På noen studiesteder er det enkelt å finne bolig, men prisen på studentboligene er høye.

- De fleste må ha deltidsjobb for å klare seg.  Ved NORD universitet campus Levanger er avstand mellom bosted og praksis en utfordring siden studentene ikke får forskuddsbetalt til drivstoff. Mangel på kollektivtilbud i distriktene gjør studentene avhengig av bil for å komme seg til praksisplassen, ofte 1-1,5 time i kjøretid.

- Må ha flere studentboliger

Maren Oddvang, ungdomstillitsvalgt Fagforbundet Oslo

Den største utfordringa for studenter i Oslo er leiepriser og i det hele tatt et sted å bo. Vi har for få studentboliger og leiemarkedet er vanskelig. Det må bygges flere studentboliger, og vi i Fagforbundet Oslo vil ha makspris på leie per kvadratmeter.

- Trenger økt kjøpekraft

Jeron Joseph, ungdomstillitsvalgt Vestland

Den største utfordringa er å få økonomien til å gå i hop. Studentenes kjøpekraft har stupt siden Støre og Solberg var studenter. Det betyr at 70 prosent av studiestøtta i verste fall går til husleie når den burde ha gått til mat.  Studiefinansieringa fra Lånekassen må økes til 2G (222 954 kroner). Prisøkninga i samfunnet samsvarer ikke med studiestøtta, studenter går 5 000 kroner i minus hver måned, det er ikke bærekraftig.

- Økt stipend og lettere tilgang til bolig

Iselin Skattor, ungdomstillitsvalgt Finnmark

I Finnmark er bolig og for lav stipendordning for både elever og studenter en stor utfordring. Store avstander til nærmeste utdanningssted, et presset leiemarked i byene, mangel på boliger og for lav stipendordning gjør at mange sliter med å finne bolig til overkommelig pris.  Uten jobb i tillegg til skole/studie rekker ikke stipendet til. Stipendordninga,  som så og si har stått stille, må få et kraftig løft i satsene. Hybler og leiligheter for elever og studenter MÅ prioriteres nå.