Arendalsukageneralen

Stålkontroll:  Nestleder i Fagforbundet Agder, Venke Anny Nes, liker at det er full fart i Arendalsuka og holder i alle trådene. – Det er like gøy hvert eneste år, sier hun.

Stålkontroll: Nestleder i Fagforbundet Agder, Venke Anny Nes, liker at det er full fart i Arendalsuka og holder i alle trådene. – Det er like gøy hvert eneste år, sier hun. (Foto: Steinar Ottesen)

Hun har vært på alle Arendalsukene siden starten for 10 år siden og Fagforbundet klarer seg ikke uten Venke Anny Nes. - Jeg liker å jobbe når det er hett så dette passer bra for meg, sier nestlederen av Fagforbundet Agder.

23.08.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 31.08.2022

En uke i året er små og store samfunnsaktører i Norge samlet i sørlandsbyen Arendal. Denne uka er det full fart med debatter, timeplanene er fullbooket og Fagforbundet er godt representert. Det er akkurat slik Venke Anny Nes vil ha det. Hun er nestleder i Fagforbundet Agder og ble organisert helt tilbake i 1984. Hun har også stålkontroll på arbeidsoppgavene sine.

– Min hovedoppgave er å holde i alle trådene. Det betyr å ha kontroll på Fagforbundet sin stand, overnattingsplassene til Fagforbundet og andre små og store oppgaver. Vi er en god gjeng som jobber med dette, og det er like gøy hvert eneste år, sier Venke Anny Nes.

– Arendalsuka er veldig morsom. Det skjer så mye, og det er masse mennesker. Tillitsvalgte er sammen, knytter bånd og står på stand. Byen er virkelig levende, sier Nes.

Fagforbundet skal være synlig

Denne uka er ikke bare for politikere og journalister, men her er det noe for alle. Det inkluderer våre medlemmer som er hovedgrunnen til at vi er godt representert på alle nivåer.

– Det er viktig for Fagforbundet å være her og vise oss fram. Alle andre forbund og fagforeninger er her, så vi må også være synlige. Det er en god mulighet  til å framheve yrkesgruppene våre. Noen ganger har vi stand med helsearbeidere, brannkonstabler eller ambulansepersonell som deltar.

– Arendalsuka kan også gi faglig påfyll for tillitsvalgte og medlemmer. Hvis medlemmene har spørsmål, hjelper vi gjerne til. Arrangementet vi har på Hove med Fagforbundsmester og konsert er et godt tilbud for medlemmene hvor det også er mulig å ta med familien.

Mange tillitsvalgte på plass i Arendal: Her er Roy Gyberg (t.h.), leder av Fagforbundet Agder, på stand. (Foto: Steinar Ottesen)

Liv og røre

Det var mange tillitsvalgte som deltok på stand og en av dem var Roy Gyberg som er leder av Fagforbundet Agder.

– Det er gøy å stå på stand. Det er liv og røre og masse folk. Vi får mange henvendelser om arbeidsliv og alt mulig annet. Målet med vår stand er å tiltrekke oss folk, og det klarer vi hvert år. Derfor deler vi ut frukt, har quiz, konkurranser og lykkehjul.

– Og så er det er gøy at vi tillitsvalgte gjør dette sammen og at vi kan stå side ved side. Det gir oss noe ekstra.

Arendalsuka 2022 er over og Venke Anny Nes har allerede startet å planlegge neste år.