Internasjonalt: Uro under skyene

Illustrasjon.

Illustrasjon. (Foto: Mostphotos)

For å skrive en internasjonal spalte, trenger en ikke å gå lenger enn til SAS-streiken i juli i år.

22.08.2022 av Rolv Rynning Hanssen
Sist oppdatert: 31.08.2022

Det er ganske unikt at fire fagforeninger i tre land går sammen til kamp mot arbeidsgiveren. Foreningene sto sammen helt til den 15 dager lange streiken ble avsluttet. Jeg vet ikke om det finnes sammenliknbare streikeaksjoner noe sted. I tillegg var streiken i hovedsak i solidaritet med de som var blitt oppsagt under koronapandemien.  Kravet var at de skulle gjeninnsettes. Dette er også ganske unikt.

Solidarisk seier kosta

Og SAS-foreningene vant, de oppsagte pilotene blir gjeninntatt.  Men det kosta, de får lønnsnedgang og adskillig forverra arbeidstidsordninger. Men det var en seier for solidariteten over landegrensene og på tvers av flere yrkesgrupper i SAS-konsernet.

Hele luftfartsbransjen har brukt pandemien til å kvitte seg med ansatte. Både flygende personell og bakkepersonell har forsvunnet ut.  Nå er det krise, man får ikke ansatt nok folk til å betjene et oppdemmet behov for å reise hos pandemitrøtte folk.  Bagasjen hoper seg opp, folk står i kilometerlange køer for å sjekke inn, fly blir kansellert.

Uro i hele Europa

Flyselskap som er berørt er British Airways, Ryanair, easyJet, Lufthansa, Germanwings og en del andre. Samtidig slåss også bakkeansatte over hele Europa.

Arbeiderne sier de blitt underbetalt og overarbeidete i kjølvannet etter pandemien.

Det er oppsiktsvekkende at det er mange streikeaksjoner i Ryanair, et av de mest fagforeningsfiendtlige flyselskapene. Akkurat nå (i Spania)inkluderer fagforeningenes krav umiddelbar gjeninsetting av de 11 arbeiderne som ble sparket for streik i juli og å avslutte disiplinærsaksbehandlingen mot nesten 100 arbeidere som deltok i streikene i juli.

Selskapet nekter å sette seg ned med fagforeningene.

Flere pilotstreiker varslet

Fagforbundets søsterforbund i Tyskland, Verdi, tok ut 20 000 bakkeansatte i streik med krav om 9,5 prosent lønnsøkning. De ble enig med Lufthansa om et lønnstillegg på minimum 200 euro pr måned i sommer, og tilsvarende i 2023.  Pilotene i Lufthansa har allikevel varslet streikeaksjoner.

Uroen fortsetter.