Ola Erik Blæsterdalen: Lyssetter scene og fagforening

Lyd og lys: Fagforbundet Teater og Scene hadde ikke vært helt det samme uten. Ola Erik Blæsterdalen sørger for å lyssette den landsdekkende fagforeningen så den skinner i både fredstid og i streik. (Foto: Fagforbundet)

Han har lang erfaring som tekniker på fagfeltene lys, lyd, scene og video, og som inspisient. Foreningas fellestillitsvalgt er med andre ord svært god å ha med på laget, spesielt i en arbeidskonflikt. I streik er det avgjørende å synliggjøre folkene og budskapene for å komme seirende ut.

12.05.2022 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 18.05.2022

I fjor høst fikk han en sentral rolle under den store kulturstreiken i Norge. Det endte med fullt gjennomslag for kravet om en pensjonsordning som er like god for kvinner som for menn, og som varer livet ut.

Blæsterdalen (43) går alltid inn med fullt trøkk i arbeidslivet og i foreningsarbeidet. Under kulturstreiken arbeidet han i tospann med foreningsleder Mari Røsjø. Streiken, som varte i mer enn sju uker og omfattet 15 kulturscener rundt om i Norge, krevde langt mer enn det lille ekstra. Det handlet om alt fra streikemarkeringer og holde appeller landet rundt, til å drifte foreningas profesjonelt drevne nettside teaterogscene.no.

Foreninga unngikk ny streik 11. mai i år. Da ble det satt punktum for en åtte år lang dragkamp med arbeidsgiver om medlemmenes pensjon. Resultatet ble en kulturpensjon som er livslang og kjønnsnøytral for alle medlemmene.

To grisetryner i gymsalen

Han ble fellestillitsvalgt i 2020 for de 20 virksomhetene som er en del av teateroverenskomsten. Det første tillitsvervet fikk han på Riksteateret i 2009 mens de turnerte med jubileumsforestillinga Dråpen. Deretter ble han hovedtillitsvalgt på samme arbeidsplass, et verv han også fikk da han noen år senere begynte på Det norske Teatret.

Han forteller at det første vervet kom litt brått på.

– Vi vil ha deg som tillitsvalgt, var beskjeden jeg fikk fra arbeidskolleger. Da var det bare å sette seg inn i tariffavtalen, arbeidsmiljøloven og annet jeg måtte kjenne til.

Det brennende hjertet for lys og lyd begynte i gymsalen i tredjeklasse på barneskolen, i samme øyeblikk som en forestilling ble lyssatt av to grisetryner, altså to lyskastere. I salen satt Blæsterdalen. Han ble bergtatt av den magien det skapte for publikum.

– Grisetrynene hadde hver sin bryter, de kunne fokuseres, ha fargefilter og stilles inn. Siden den gang i gymsalen har jeg vært veldig klar over at det var den veien jeg skulle gå, sier han.

Drar lasset sammen

Senere har han brukt både oppveksten og voksenlivet til å skape magiske øyeblikk for publikum som lys- og lydtekniker, både i Norge og i utlandet.

Teater blir aldri kjedelig, ifølge Blæsterdalen. Det skjer der og da og krever mye av alle involverte.

– Det er alltid noe nytt som skjer. Noe kan gå i stykker, og da må vi få det til å virke på best mulig måte, helst uten at publikum merker det.

– Dessuten er teater en stor teambuildingøvelse. Alle drar det samme lasset mot det samme målet. Alle er vi med for å skape en fantastisk flott forestilling. Det samme gjelder for fagforeningsarbeidet. Vi er sterkest, og oppnår mest, når vi drar sammen mot felles mål, avslutter han.