Vivian Jacobsen, Reinaldo Souza Montalvao, Hege Rovik og Berit H. Tevik.

Fire i farta

Våren er travel for de tillitsvalgte. Hvilke saker er det som fyller arbeidsdagen?

Lyd og lys: Fagforbundet Teater og Scene hadde ikke vært helt det samme uten. Ola Erik Blæsterdalen sørger for å lyssette den landsdekkende fagforeningen så den skinner i både fredstid og i streik.

Ola Erik Blæsterdalen: Lyssetter scene og fagforening

Han har lang erfaring som tekniker på fagfeltene lys, lyd, scene og video, og som inspisient. Foreningas fellestillitsvalgt er med andre ord svært god å ha med på laget, spesielt i en arbeidskonflikt. I streik er det avgjørende å synliggjøre folkene og budskapene for å komme seirende ut.

Fikk medhold om virksomhetsoverdragelse

Link AS må betale 18 tidligere ansatte ved Nasjonalt Ankomstsenter i Råde nær ni millioner kroner i erstatninger og saksomkostninger etter at de mistet jobben da selskapet overtok driften fra Hero Norge AS i fjor.

Fagforbundet nasjonalt har vært offisiell samarbeidspartner med Toppserien og Toppfotball Kvinner siden 2020.

Fagforbundet Trondheim vil sette publikumsrekord

12. juni blir det storoppgjør mellom Rosenborg og Brann på Lerkendal stadion. Rosenborg Ballklubb Kvinner ønsket seg publikumsrekord, så da lovte likeså godt leder i Fagforbundet Trondheim Mats Monsen 1 000 fagforeningsmedlemmer på kamp.

Leder og nestleder i Fagforbundet, Mette Nord og Sissel Skoghaug, som er foreslått som ny nestleder i LO.

LO-kongressen: Storrengjøringa i arbeidslivet må fortsette

Mandag 30. mai samles 315 delegater fra ulike forbund og fylker til LO-kongressen hvor den politiske kursen for fagbevegelsen de neste årene skal stakes ut. – For Fagforbundet er det viktigste at vanlige folk får en trygg arbeidshverdag, at klimagassutslippene kuttes og at forskjellene reduseres, sier Mette Nord.

Kunnskapsminister Tonje Brenna  (AP).

Ny kurs i barnehagepolitikken

Norsk barnehagepolitikk er på mange måter en suksesshistorie. Siden barnehageforliket i 2003 har vi fått på plass 5500 barnehager over hele landet. I dag går ni av ti barn i barnehage. Og barnehagen er avgjørende for likestilling, høy yrkesdeltakelse og for at barn har en hverdag med lek og vennskap.

Faksimiler fra Facebook, fagforbundsuke, Fagforbundet

Ny fagforbundsuke i juni

Midt i tariffkamp og konflikthåndtering må organisasjonen forberede ny fagforbundsuke i juni, i år som tidligere går den av stabelen i uke 25. Med tariffkampanje og stor aktivitet i sosiale medier har Fagforbundet hele våren vært veldig synlig. Det kan videreføres også inn i juni.

Internasjonal spalte - Fagorganisering i de multinasjonale selskapene i USA

Tidligere har vi skrevet om kampen i Amazon for å få tariffavtaler. Det er en interessant tendens i USA til at ansatte i de store multinasjonale selskapene organiserer seg. Men det er vanskelig.

­For tillitsvalgt Arne Martinus Volden finnes det ingen arbeidsplass som er mer meningsfull enn NAV.

Tillitsvalgt for hverdagsheltene på NAV

– Jeg er stolt over å være tillitsvalgt for de ansatte ved NAV Kristiansund, sier Arne Martinus Volden. Han er både tillitsvalgt og ansatt ved NAV, og kjenner på at han utgjør en forskjell i hverdagen til folk.

Hendene fulle: Som relativ ny tillitsvalgt har Ann-Karin Bratli fra Stendi i Oslo og Viken hatt mange saker og problemstillinger å forholde seg til. Hun hadde stor nytte av hjelp fra Kompetansesenteret.

Stendi - Landsdekkende prosjekt for å styrke klubbene

– Dere kan bare si at Elsa har sagt det! Foredragsholder fra Kompetansesenter Vestland, Elsa Benjaminsen, er trygg på sin tolkning av de viktigste kriteriene i en nedbemanningsprosess. Hun holdt flere innledninger for tillitsvalgte i Stendi AS og Stendi Heimta, som samlet seg fysisk for første gang siden pandemien brøt ut.

NOEN AV DELEGATENE: Bak fra venstre, Aron Hagos, Alexander Liane og Jeanette Lea Romslo. Foran fra venstre Linn Christin Pedersborg, Victoria De Oliveira, og Ruth Vik Olsen.

Ungdommens valgte delegater til landsmøtet

På sin leder- og nestledersamling på Utøya i april, valgte Fagforbundet Ung sine delegater til Fagforbundets landsmøte.

Siden sist

Nytt om navn