Fagforbundet Trondheim vil sette publikumsrekord

Fagforbundet nasjonalt har vært offisiell samarbeidspartner med Toppserien og Toppfotball Kvinner siden 2020. (Foto: Fagforbundet)

12. juni blir det storoppgjør mellom Rosenborg og Brann på Lerkendal stadion. Rosenborg Ballklubb Kvinner ønsket seg publikumsrekord, så da lovte likeså godt leder i Fagforbundet Trondheim Mats Monsen 1 000 fagforeningsmedlemmer på kamp.

11.05.2022 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 19.05.2022

– Det er et hårete mål, men jeg har stor tro på at vi får det til, at Fagforbundet er med på å sette publikumsrekord og heier Rosenborg fram til seier, sier Monsen. Fagforbundet Trondheim har rundt 10 000 medlemmer som de nå skal mobilisere til å gå på fotballkamp.

Som medlem i Fagforbundet får du kjøpt to billetter for en, og det er åpnet for at medlemmer av andre fagforeninger i Trøndelag også får benytte seg av samme avtale. Alle medlemmer får tilsendt en promokode på mail eller melding på telefonen som de kan bruke når de kjøper billett.

– Vi får et eget felt på stadion hvor vi kan sitte sammen, og før kampen inviterer vi til familievorspiel med konkurranser, utdeling av merch og selvfølgelig – vafler, sier Monsen.

– Det blir en hel dag sammen, og det gleder jeg meg veldig til.

Kampen om å sette publikumsrekord

Rosenborg Kvinner har som mål å samle 20 000 publikummere på storoppgjøret. Dagens publikumsrekord er på drøye 3500 tilskuere og det er flere klubber som jobber for å slå den rekorden. Også Brann har ambisjoner om ny rekord på Brann Stadion 5.  juni mot Vålerenga. Det blir altså en kamp både på banen og på tribunen.

– Vi har en drøm om å vise hele Norge at også kvinner skal få oppleve å spille foran 20 000 tilskuere, og være gode forbilder for de mange tusen fotballspillende jenter der ute, sier Torgim Olsen, markeds- og medieansvarlig i Rosenborg Kvinner.

Motivasjonen er likestillingskampen

– Hver dag kjemper Fagforbundet for at våre medlemmer skal få bruke kompetansen sin i hele og faste stillinger, lik lønn for likt arbeid og like muligheter for å lykkes. Den kampen tas også ut på fotballbanen ved å sette slike publikumsrekorder. Det er en selvfølge at vi skal være med å bidra til seier, sier Monsen.

Fagforbundet nasjonalt har vært offisiell samarbeidspartner med Toppserien og Toppfotball Kvinner siden 2020. Den gangen sa Fagforbundets leder Mette Nord at fotballbanen er ved siden av arbeidslivet en av de viktigste arenaene for likestillingskampen i samfunnet.