Bussoppgjøret - det mekles på overtid

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon klar for mekling.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon klar for mekling. (Foto: Renate Tårnes/Fagforbundet)

Det ble brudd i forhandlingene om ny tariffavtale for bussbransjen. Nå mekles det på overtid. Det er fare for streik fra lørdag morgen om ikke partene kommer til enighet.

06.05.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.05.2022

Til sammen 2 362 bussjåfører er tatt ut i første uttak.

– Selv om vi opplevde framdrift på en del områder i forhandlingene, så kom vi ikke i mål på egenhånd. Kampen om å heve busslønna opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn fortsetter derfor nå hos riksmekleren, sier Stein Gulbrandsen, forhandlingsleder for Fagforbundet.

Vil opp på nivå med industriarbeiderlønn

Fagforbundets hovedkrav for bussbransjeavtalen er å gradvis komme opp på vanlig industriarbeiderlønn. Det var en forutsetning da partene startet arbeidet med bussbransjeavtalen i 2006. Den ønskede lønnsutviklinga har uteblitt, og til tider gått motsatt vei, særlig de siste årene.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon går inn i meklingen sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF). Bussbransjeavtalen omfatter rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere. NHO Transport og Spekter/Vy er motpart i forhandlingene.

Bussjåførene streiket i 2020 og da ble det tatt ut hele 3 800 i første uttak.