Ungdom er framtida, men vi er også her og nå!

Ungdommen er fremtiden, men vi er også her og nå, skriver Mariell Karlsen, i denne ukas hjertesak. (Foto: Mostphotos)

Det er på tide å slå et slag for ungdomsarbeidet i Fagforbundet, skriver Mariell Karlsen, i denne ukas hjertesak.

17.03.2022 av Mariell Karlsen
Sist oppdatert: 17.03.2022

Det er mye vi engasjerer oss for her i Fagforbundet, men det er spesielt én ting jeg synes er meget viktig, og som ofte blir glemt. Det er ungdomsarbeidet i Fagforbundet; hva gjør vi som er unge i Fagforbundet?

Vi får ofte høre at ungdommen er framtiden, men ungdommen er også nåtiden! Vi engasjerer oss i mye, blant annet arbeidsliv, tannhelse, pensjon, bolig for unge og mye mer.

Ungdom gjennomfører skolebesøk, vi lærer elever, studenter og lærlinger om arbeiderbevegelsens historie, hvorfor vi har ferie, om pensjon, tariff, sykepenger og ikke minst om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Det er vi som er ungdommens stemme utad og det er vi som skal skape trygghet hos ungdom.

Koronapandemien har vært tøff på flere måter. Mange unge har blitt deprimerte, mistet motivasjon og engasjement, og noen har kanskje mistet motet til å prøve nye ting.

Det er nå det gjelder å stå sammen, for sammen er vi sterke og sammen kan vi skape engasjement. Snakk om ungdomsarbeidet i Fagforbundet, snakk om hva vi gjør og hvor viktig dette er. Vær stolt, for stolthet og engasjement smitter!

Ungdom blir ofte sett på en sårbar gruppe. Vi er står foran en rekke viktige veivalg i livet, som utdanning og etablering. Fagforbundet Ung vil være der for ungdom som trenger det, og vi vil vise at Fagforbundet kan være en trygg havn for dem gjennom hele livet. Det er derfor jeg mener det er viktig at vi ser på ungdomsarbeid som en investering for å bygge Fagforbundet sterkere.

Ungdommen er fremtiden, men vi er også her og nå!