Bussprat med Vegard Tillerflaten

Vegard Tillerflaten, leder i Fagforbundet Buss- og sporveisarbeidernes forening

Vegard Tillerflaten, leder i Fagforbundet Buss- og sporveisarbeidernes forening (Foto: Privat)

Det er en enkel sak å holde praten gående med nyvalgt leder i Fagforbundet buss- og sporveisarbeidernes forening. Det er spesielt enkelt å snakke om buss.

15.03.2022 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 18.03.2022

Du treffer ham i sjåførsetet i busser på kryss og tvers i Trondheim, en fagforeningsmann med planene klare for den mer enn 120 år gamle foreninga. Vegard Tillerflaten (30) tar ikke mål av seg å fylle avtroppende lederens store sko. Ole Roger Berg, som har sittet oppi lederstolen siden 1996. Han er fornøyd med eget skotøy. Men når det er sagt:

– Ole Roger har gått opp en veldig bra sti, så jeg vet mer hva jeg går til i tida som kommer. Det er mye som har endret seg siden 90-tallet, både når det gjelder bransjen og fagbevegelsen. Jeg ser fram til å lede våre mer enn 700 medlemmer inn i framtida.

Den engasjerende og frittalende 30-åringen går inn i den ferske lederrollen rett før et lønnsoppgjør som er preget av enkeltgruppers utspill om lønnskrav for seg og sine. Han understreker at det er flere yrkesgrupper som skal ha ei lønn å leve av.

– Vi må ha en kollektiv tankegang, vi løfter best sammen. Det er derfor Fagforbundet er her, for å sikre folks lønns- og arbeidsvilkår, kommenterer han.

 

Skolegutt møter bussjåfør

Foreningslederen hadde en del av oppveksten på Østlandet før han vendte hjem igjen til Trøndelag. Der la han merke til en bestemt yrkesgruppe.

– Jeg husker jeg sto på holdeplassen og ventet på skolebussen, og tenkte med meg selv at det å kjøre buss virket ganske fint. Sitte inne i varmen, høre på radioen og ta seg en kopp kaffe – og smile og le til passasjerene. Nå når jeg selv er personen i førersetet, kan jeg slå fast at jeg har funnet en jobb jeg trives veldig godt med, sier han.

Svaret er egenregi

Han tok fagbrev som yrkessjåfør og ble bussjåfør i 2013, og omtaler seg selv som anbudsansatt.

– Vi er sterkt imot anbud i bransjen. Svaret er egenregi. Vi i Trondheim må se til Oslo, der trikk og t-bane drives i egenregi, og der de viser at vi ikke trenger å konkurranseutsette bransjen for å spare penger, sier han.

På motorsykkel gjennom Europa

Berg rådet den nye lederen til å velge sine kamper - så ikke all tid går til fagforeningsarbeid. Det er visdomsord som blir tatt på alvor. Når stillheten en sjelden gang senker seg for Tillerflaten, setter han seg gjerne på motorsykkelen. Turen går til ulike steder i Norge eller nedover i Europa – så langt det rekker før lommeboka er tom.

– Når konferanser og seminarer er over, liker jeg å trekke meg litt tilbake. Jeg er veldig glad i den friheten det gir meg å sette meg på sykkelen, avslutter han.

 

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?