Billigere og bedre nettbutikk

Gleder seg: Lene Berg og Karoline Quist gleder seg til tettere kontakt med nettbutikkens kunder.

Fagforbundets nettbutikk blir bedre og billigere! Flere leverandører har vært vurdert, i en nå avsluttet anbudsrunde. Artisti Profil fikk fornyet tillit. Mange kjenner dem, det er de som har levert nettbutikk til Fagforbundet siden 2015.

27.01.2022
Sist oppdatert: 18.02.2022

Nettbutikken diskuteres i Fagforbundet. Fagforeningene er ofte i kontakt med nettbutikken når forbundsuker og tillitsvalgtuker forberedes. Det er kanskje ikke alltid at de finner det de ønsker seg. Nå blir det enklere å påvirke utvalget, både ved å ta direkte kontakt og også få besøk av Artisti. Likevel, den absolutte bestselgeren Fagforbunds-sekken er populær og synes godt over det ganske land! Mellom 25 000 - 30 000 sekker går ut til Fagforbundet hvert år.

Fagforbundets nettbutikk omsetter profileringsprodukter, vervepremier og gaver til omtrent 14 millioner årlig.

Leverer fra A til Å

– Kvalitet og etikk skal prege Fagforbundets nettbutikk, mener spesialrådgiver Kristoffer Tandberg. Han har ansvar for nettbutikken i forbundet sentralt. Han er opptatt av at nettbutikken skal bli mer av det organisasjonen trenger og ønsker.

– Bruker vi nettbutikken, så kan vi være trygge på at fargevalg og logoer blir riktige, og at produktene er av god kvalitet. I tillegg til at vi må være trygge på at kravene til etisk handel og bærekraft blir ivaretatt, sier Tandberg. En nettbutikkleverandør må kunne ta ansvar for lagerhold, distribusjon og logistikk. I tillegg må de kunne håndtere reklamasjoner og retur. Ifølge Tandberg så kan Artisti levere dette, og kontrakten gjelder til 31. januar 2026.

Prisene senkes med ti prosent

Fagforbundets nettbutikk har fått et løft, prisene senkes med ti prosent og det blir større mulighet å ta direkte kontakt med Artisti. Prisene inkluderer både moms og distribusjon.

Vi står foran hylla med fagforbundsprodukter i Artistis lokaler på Alnabru i Oslo, sammen men Artisti-selgerne Lene Berg og Karoline Quist.

Damene Berg og Quist gleder seg til å få mer direkte kontakt med fagforeninger og alle andre i Fagforbundet. De er åpne for å reise ut i landet for få å presentere det de kan bistå med. – Å besøke kunder er nytt, og det gleder vi oss til. Vi er alltid åpne for tips og innspill til produkter, og vi kan også komme med forslag, sier de entusiastisk.

Etikk og bærekraft

Om damene Berg og Quist var blide, så var ikke daglig leder Tor Akersveen mindre glad for at samarbeidet med forbundet fortsetter. Fagforbundet er Artistis absolutt største kunde. Akersveen snakka seg varm om etikk og bærekraft som de har vært opptatt av siden 2008. Det handler ikke bare om barnearbeid, men også arbeidsmiljø og lønn. Det er stort sett Kina Artisti handler med.

– Her snakker vi «levelønn», ikke minstelønn, understreker han. Og han overbeviser.

– Alle våre kunder kan få vite hvilke fabrikker vi handler med og besøke dem når som helst. Vi besøker, sjekker og dokumenterer. I 2015 ansatte vi også en kinesisktalende innkjøper, det gjør det enda tryggere, sier Akersveen.

Gå til nettbutikken