Nå kan medlemskapet bli billigere

Illustrasjon. Glad kvinne. Medlem.

Illustrasjon. Glad kvinne. Medlem. (Foto: Alexander Davydov (Mostphotos))

Mange har fått med seg at regjeringa har økt fagforeningsfradraget og dermed gjort det billigere å være fagorganisert. Men for Fagforbundets medlemmer kan det bli enda billigere. "En kontingentmodell for framtida" ser ut til å bli et tema på landsmøtet til høsten og det handler om å skru ned prisen på medlemskap. Fagforbundets nestleder er klar for debatt. - Kontingenten må ha en sosial profil som samtidig forsvarer innholdet i medlemskapet, sier Odd Haldgeir Larsen, i tillegg må kontingenten tåle å bli målt mot konkurrerende forbund.

05.01.2022 av Randi Tevik / Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 19.01.2022

Debattdokumentet «En kontingentmodell for framtida» har vært ute på høring i organisasjonen høsten 2021. Nå gjenstår politisk behandling i forbundsstyret og landsstyret, før det kan bli landsmøte-sak til høsten.

- Dersom det ikke kommer diskusjoner rundt dette, blir jeg bekymra, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

For det handler nemlig om å skru ned prisen på medlemskap.

Endring må til

Alt annet endrer seg, nasjonalt og globalt og ikke minst tariffmessig. Dagens kontingentstruktur ble utformet på 1920-tallet. Den gang var det yrkesaktive medlemmer som dominerte, andre medlemsgrupper var tilnærmet ikke-eksisterende. Slik er det ikke i dag og slik blir det heller ikke i framtida.

- Derfor er denne debatten så viktig for framtida til Fagforbundet, understreker han.

Viktigste inntektskilde – også i framtida

Kontingent er grunnlaget for Fagforbundets mulighet til å fortsatt være en stor og sterk arbeidstakerorganisasjon som medlemmene kan stole på.

Ønsker debatt om kontingentmodellen:
Nestleder Odd Haldgeir Larsen.
Foto: Fagforbundet

- Bakteppet for endringsforslagene er at vi må se framover, vi kan ikke som en stor organisasjon stå stille for da taper vi, sier Larsen. Vi må tenke nytt, vi har et helt annet arbeidsliv i dag enn for noen år siden, og endringene vil fortsette, legger han til.

Larsen minner oss på at prosessen med sammenslåing av Norsk Kommuneforbund og Norsk helse og Sosialforbund (som ble til Fagforbundet i 2003) var en politisk og personlig investering av initiativtakerne, og at ikke alle var enige i sammenslåinga, eller forsto hvorfor det var viktig. Endring er ikke alltid populært, men må til, mener nestlederen.

- Resultatet ble jo det vi er i dag, som jo viser at det var en viktig og riktig avgjørelse. Samtidig så må vi ta innover oss at det har skjedd veldig mye siden Fagforbundet ble etablert og at Fagforbundet konstant opererer i et arbeidsliv og et samfunn i stor endring.

Han nevner pensjonskampen, regionreformen, administrativ omorganisering som eksempel på at vi hele tida må forsøker å bruke kreftene best mulig.

Viktig for medlemmene

Fagforbundet må møte ei framtid som har endring som overskrift på en fornuftig og bærekraftig måte. Forslaget til endringer i kontingenten som ligger i debattheftet er ment å sikre en kontingentmodell som kan stå seg i nye 20 år.

Intensjonen er redusert ordinær kontingent og at alle kontingentelementer skal være økonomisk bærekraftig. Motivet for reduksjonen i kontingentsatsen er å styrke Fagforbundets tariffmakt gjennom økt rekruttering både i offentlig og privat sektor, og at medlemmene er fornøyd og ikke melder seg ut.

Medlemmene alltid viktigst

Endringene ute på høring er det viktig at alle i Fagforbundet kan si sin mening om. Medlemmene og deres medlemskap er grunnmuren i organisasjonen, derfor har de en rett til å bli hørt.

- Det er medlemmene som er viktig, ikke vår interne struktur, understreker Larsen. Vi må levere tariffpolitisk, yrkespolitisk og samfunnspolitisk, legger han til.

2020 og 2021 har vist at tariffmakt virkelig er nødvendig. Kampen for et anstendig arbeidsliv, lønn og pensjon må forbundet ta, og vinne for medlemmene.

- Det er tariffmakt som også framover blir det som virkelig betyr noe, det har vi sett i de siste to lønnsoppgjøra. Vi har hatt uvanlig mange streiker og det er alvorlig, sier Larsen.

Situasjonen er dessverre slik at sysselsettinga på forbundets organisasjonsområder har økt uten at antall yrkesaktive medlemmer i Fagforbundet har økt tilsvarende. Det betyr at Fagforbundet taper makt på flere tariffområder. For å styrke medlemsutviklinga, både med tanke på rekruttering av nye medlemmer og ivaretakelse av eksisterende medlemmer, må forbundet vurdere om kontingentmodellen treffer riktig og er framtidsretta.

- Denne debatten handler om det, og kostnadfordeling mellom nasjonalt og lokalt ved en kontingentreduksjon er en debatt vi også må ta, den kommer og er viktig, avslutter nestleder Odd Haldgeir Larsen.