Livet under og etter pandemien

Verdensdagen for psykisk helse

10. oktober er verdensdagen for psykisk helse: Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp, skriver Maren Oddvang i denne ukas hjertesak.

10.10.2021 av Maren Oddvang
Sist oppdatert: 21.01.2022

• Verdensdagen for psykisk helse markeres over hele verden den 10. oktober hvert år.

• Årets tema er "Livet under og etter pandemien"

• Målet med dagen er å fremme økt bevissthet om psykisk helse over hele kloden.

• Les mer på verdensdagen.no

Vil du snakke med noen? Ta kontakt med Mental Helses hjelpetelefon på 116 123.

Verdensdagen for psykisk helse er i dag, den markeres hvert år den 10. oktober. Årets tema er livet under og etter pandemien, hva vi som felleskap har av ansvar for å være oppmerksom på de rundt oss, være til stede for dem og å følge dem opp.

Folkehelseinstituttet hadde en undersøkelse på vinteren i 2020, der man spurte om smittevernstiltak, livskvalitet og psykisk helse. Undersøkelsen viste at flere enn tidligere har slitt med ensomhet og psykiske plager under pandemien. Det kom fram at unge og de som bor alene har hatt den største psykiske belastingen.

Mange av oss har følt på ensomheten og uroen under pandemien, det å sitte alene uten et sosialt fellesskap fra jobb, skole eller venner.

Derfor er det så viktig at vi er åpne om hvordan vi har det med de som er rundt oss og som står oss nært, men vi må også spørre dem, vi må vise tilstedeværelse og forståelse og vi må følge dem opp når de har vært åpne.

Det er helt greit og viktig at vi bruker de instansene som finnes i den norske velferdsstaten, for å få hjelp eller å snakke om ting man føler på. Samfunnet må stå sammen, vi må snakke om psykisk helse og vi må følge opp hverandre og vise at vi er der.

Vi får snart en ny regjering, som vi håper vil sette psykisk helse mer på agendaen. En regjering som øker støtten og tilbudet som bør og skal gis for å bedre den psykiske helsen i befolkningen.