Til hovedinnhold

Arne Hernes: Det handler om å stille opp

Noen kriser får man ikke trent på før de plutselig er der, erfarte hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, Arne Hernes.

Noen kriser får man ikke trent på før de plutselig er der, erfarte hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, Arne Hernes. (Foto: Privat)

Arne Hernes var tillitsvalgt under tragedien ved NAV Årstad hvor en person ble drept. – Det aller viktigste du kan gjøre i en krise som tillitsvalgt er å stille opp for medlemmene, sier Arne Hernes.

25.10.2021 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 17.11.2021

Arne Hernes er hovedtillitsvalgt i Bergen kommune og satt i lokale forhandlinger da det tikket inn en tekstmelding på mobiltelefonen hvor det sto «fælt det som har skjedd på NAV». Litt senere på dagen leser Arne nettavisene og det blir klart at det har skjedd en tragedie ved NAV Årstad. En person er erklært død på Arne sin gamle arbeidsplass hvor han også var plasstillitsvalgt få år tilbake. Krisen er et faktum. Nå starter den tunge jobben.

– Dette er ikke noe vi har trent på. Det blir en helt annen hverdag og et helt annet trøkk. Du kan ikke legge arbeidet til side, og det følger deg 24 timer i døgnet. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å være tilgjengelig for Fagforbundets medlemmer, sier Arne Hernes.

Du kommer veldig nært folk

Noen timer senere sitter han på et hotell i Bergen sammen med de ansatte og kommunens kriseteam er på vei. Situasjonen er uoversiktlig, men han gjør jobben sin som tillitsvalgt og forsøker så godt som mulig å prate med alle selv om det er en meget krevende.

– Det er viktig å være tilgjengelig for medlemmene. Medlemmene må ha noen å prate med, det er det aller viktigste du kan gjøre i en krise. Og du må tenke igjennom hva du sier på grunn av at du kommer veldig nært folk. Hvis du først sier noe, må det være gjennomtenkt, sier Arne Hernes.

– I etterkant har jeg tenkt mye på at det å være tillitsvalgt i en krise bør være en del av grunnopplæringen du får som tillitsvalgt, sier Hernes.

Sterke inntrykk

Når han endelig kommer hjem etter den første dagen ringer telefonen konstant, det er media som er på jakt etter informasjon, ferske saker og nye vinklinger.

– Det begynte med en gang. De første dagene ringer alle mediene, og det ga seg ikke før sent på kvelden. Jeg tror jeg snakket med en riksavis i en halvtime uten at journalisten ga seg. Hodepine var vanlig de første dagene, men det som var positivt tror jeg var at jeg skjermet de ansatte på NAV Årstad med at jeg var i media. Mange ville ikke prate med pressen og jeg tror at jeg hjalp, sier Arne Hernes.

Etter noen dager har det blitt hakket roligere, og Arne skal for første gang besøke NAV Årstad. Han husker ikke helt datoen, men han husker dagen veldig godt.

– Enten var det etter noen dager eller uken etter. Jeg husker rett og slett ikke, men det var en torsdag. Det var sterke inntrykk og uvirkelig at det skjedde på min gamle arbeidsplass, men det var godt å være der, sier Hernes.

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?