Intro undersaker midt

En jul uten gudstjeneste: Prestestreiken vakte internasjonal oppsikt som den første av sitt slag - i hele verden! Bildet er fra en streike­markering utenfor Domkirken i Oslo i begynnelsen av 2021

Konflikt hele året

Aldri før har Fagforbundet gjennomført fem streiker på ett år. 2021 startet med en historisk streik i kirken, det fortsatte med tre streiker i helsesektoren, og først i oktober kom vi i mål med tidenes lengste streik for vår del – den syv uker lange kulturstreiken.

Faktaboks om lokalt trepartssamarbeid

Dommen

Hadde 19 kontrakter - fikk fast jobb etter sju år

Et medlem i Fagforbundet hadde 19 kontrakter ved Trøndelag teater, den første i 2014. Etter sju år som midlertidig har hun nå endelig fått fast jobb og erstatning. Men det måtte en rettssak til.

Notis: Tvungen koronatest?

Følte plutselig hun ble lyttet til: Tillitsvalgt i Eid barnehage, Katrine Lervik

Ble del av en større gruppe

Tillitsvalgt i Eid barnehage, Katrine Lervik, ble kastet inn i tillitsvalgtvervet og var usikker på hvordan hun skulle nå fram med sitt budskap.

Smerteplaster delegeres - tillit i praksis, mellom sykepleier og helsefagarbeider på Hommelvik helsetun.

Løsninga lå i et smerteplaster

På Hommelvik helsetun ble utgangspunktet for utviklingsarbeid å endre på hvem som satte smerteplaster på beboerne.

Uansett hvilke utfordringer du har i kommunen din: svaret er mest sannsynlig trepartssamarbeid, ifølge trepartsveteranene ved Fagforbundets omstillingsenhet Unni Bjerregaard Moe og Torstein Amdal.

Magien med trepartssamarbeid

De har gjort det før, og de gjør det igjen: Fagforbundets trepartsveteraner i omstillingsenheten bruker mye tid på å få ansatte og ledere i kommune-Norge til å snakke med hverandre - OG, ikke minst, lytte... Samarbeide, med andre ord.

Notis: Politisk lunsj med Fagforbundet Ung

Notis: Leverandørdatabasen 2020

De streikende jubler utenfor Streikens hus i Oslo. Leder av Fagforbundet Teater og Scene, Mari Røsjø, til høyre i bilde er glad for at streiken ga resultater.

Pensjonsseier i kulturstreiken

Etter syv lange, kalde og krevende uker er streiken i kultursektoren over. – Resultatet gir livsvarig og lik pensjonsutbetaling for kvinner og menn. Det er en stor seier, sier leder av Fagforbundet Teater og Scene, Mari Røsjø.

Mangfoldig bakgrunn: ­Fagforbundets nye rådgiver Balraj Singh kjente igjen elefantmotivet på  dette sofateppe som indisk med en gang han så det på fotografens kontor

Erfaren mangfoldsarbeider

Balraj Singh (29) fra Lørenskog har solid bakgrunn på mangfoldsfeltet. Han begynte i et vikariat som rådgiver i Fagforbundet i oktober, og skal jobbe med å verve flere medlemmer og tillitsvalgte med minoritetsbakgrunn.

Notis: Landsmøte 2022

Notis: Ti seire for Fagforbundet

Noen kriser får man ikke trent på før de plutselig er der, erfarte hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, Arne Hernes.

Arne Hernes: Det handler om å stille opp

Arne Hernes var tillitsvalgt under tragedien ved NAV Årstad hvor en person ble drept. – Det aller viktigste du kan gjøre i en krise som tillitsvalgt er å stille opp for medlemmene, sier Arne Hernes.

Notis: Gunn Karin Gjul er blitt statssekretær

Mer makt til arbeidsfolk

De siste åtte årene har arbeidstakernes posisjon blitt svekket, blant annet gjennom liberalisering av arbeidsmiljøloven. Den utviklingen vil vi nå snu.

Tips til tillitsvalgte om budsjettarbeidet i kommunene

Det viktigste verktøyet plasstillitsvalgte har i budsjettarbeidet er budsjettdrøftinger med den enkelte leder/budsjettansvarlig. Mens hovedtillitsvalgte vil drøfte budsjett med kommunedirektør.

Italia: Kamper om covid-19 tiltak

Mange her i Italia mener at den 15. oktober 2021 vil bli stående som en mørk dag og en skammens dag i Italias historie.

Notis - tannhelse