Foredrag med Adil Khan.

(Foto: Saona Puth)

Onsdag 17. November inviterer Fagforbundet Askøy, Åwesome Events og Adil Khan til foredrag med tematikk innenfor psykisk helse.

22.10.2021 av Hilde Lende Aune
Sist oppdatert: 22.10.2021

Dere er velkommen i Askøyhallen klokken 18.00, møt opp i god tid. Foredraget er gratis, og er åpent for både medlemmer og andre i lokalmiljøet.

Adil Khan er for mange kjent som vinner av den første sesongen av ‘So You Think You Can Dance’ på TV Norge, dommer i “Norske Talenter” på TV2 og programleder for ‘Adils Hemmelige Dansere’ på NRK. Han har stått på de største teaterscenene i Norge og har mottatt en rekke pris-nominasjoner for roller i TV, film og teater. Talentet og formidlingsevnen hans har gjort han til en kritikerrost skikkelse i kulturbransjen. Hans siste prosjekt på skjermen var ‘Adils Hemmelige Dansere’ på NRK. Begge sesonger ble nominert til Gullruten og siste sesong endte opp i Gullrekka.

Foredraget “Motstand = Styrke” har blitt omtalt som oppvekkende, usminket, brutalt, samfunnskritisk og ærlig. Adil snakker om hvordan hver enkelt av oss kan få kontakt med vårt sinn og den indre dialogen, som ofte kan jobbe imot oss. Dagens samfunn består av en sterk forventnings- og prestasjonskultur der det hele tiden er et stort jag etter suksess og bekreftelse. Adils imponerende CV har gitt store inntrykk av denne suksessen, men den indre tomheten Adil kjente hele livet er det han setter ord på i dag.

Det er et foredrag som skildrer en oppvekst med mobbing, rasisme, utenforskap, trusler, vold, sosial angst og ekstreme forventninger fra både foreldre, skole og miljø.

Adil har en fantastisk evne til å ufarliggjøre tabubelagte temaer og stigma rundt psykisk helse slik at ungdommen får et språk på vanskelige tanker og følelser. Som lærere, ungdomsarbeidere og foreldre spiller vi en nøkkelrolle i utviklingen til hver enkelt ungdom. Vi er med på å forme de som mennesker ved de normer, verdier og kunnskap vi gir dem; i barnehagen, på skolen og ellers i livet. Adil reflekterer rundt dette i foredraget, og gir eksempler på de nøkkelpersonene han har hatt og hva det har ført til. Han gir konkrete verktøy og teknikker for å kommunisere bedre med ungdommen.

Problemstillinger i foredraget:
- Hvilken påvirkningskraft vi som voksne har på ungdom og deres handlinger?
- Viktigheten av å se ungdommen for den de er og hvor de vil?
- Hvordan kan du som voksen tilpasse kommunikasjonen for å skape åpenhet, dialog og trygge omgivelser for ungdom?

Påmelding må gjøres på mail eller telefon til Cathrine Alvheim:

95477427  / pameldingfagforbundetaskoy@gmail.com

Vi ser fram mot å se deg på foredraget!