Siden sist

12.10.2021
Sist oppdatert: 22.10.2021

Det var jubelscener i kommunestyresalen i Ullensvang da vedtaket om å konkurranseutsetta tenestepensjonen vart oppheva. No er anbodskonkurransen nullstilt. Fagforbundet og htv Tommy Tverdal fekk fullt gjennomslag for sine krav.

Fagforbundet sier de vil bruke sin forbrukermakt og «slå opp» med SAS dersom ikke flyselskapet kommer sine tidligere piloter i møte i kravet om gjenansettelse etter at mange mistet jobben pga. koranapandemien.

Ni områder i norsk arbeidsliv er blitt allmenngjort siden første vedtak ble gjort for 17 år siden. Allmenngjøring betyr at deler av en landsomfattende tariffavtale gjøres gjeldende for alle som utfører arbeid som omfattes av avtalen. Formålet er å sikre utenlandske arbeidstakere likeverdige vilkår med nordmenn, samt å hindre konkurransevridning i arbeidsmarkedet. Erfaringene er i hovedsak positive. Samtidig øker andelen lavlønnsjobber. Samfunnsøkonomisk analyse og Fafo har evaluert ordningen. Rapporten finner du på deres nettsider.

E24 avslørte nylig at selskapet Tess, som selger utstyr til mange brann- og redningstjenester, aktivt motarbeidet fagforeninger. Mens uorganiserte ansatte fikk støtte til arbeidsklær, tannlege, bilgodtgjørelse og ulykkesforsikring, mistet man disse godene hvis man var organisert. Etter massiv kritikk fra bl.a. Fagforbundet gjorde selskapet helomvending.

Posten bestiller 439 nye biler på fornybar energi, deres største bestilling noensinne av slike kjøretøy. De vil bli satt i drift over hele landet. Anskaffelsen er et viktig steg i Postens grønne skifte.

Fagforbundet har kommet til enighet med Virke-HUK på de fire siste overenskomstene: landsoverenskomsten for virksomheter, helse og sosiale tjenester, barnehager samt utdanning. Oppgjøret omfatter virksomheter med lønnsstruktur lik kommunal sektor. Resultatet er i tråd med resultatet i KS-oppgjøret, med tillegg på minimum kr 10 000. Det er avsatt en pott på 1,0 prosent til lokale forhandlinger, som skal gjennomføres innen 30. november.